[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Propozycja nadaniu sensu ¿ycia.Odpowiedzi s¹niechêtne, negatywne.Nic nie nadaje siê do realizacji.Wszystko ju¿ by³o, nicgo nie interesuje.Cz³owiek koñca wieku ma brak woli dzia³ania i ¿ycia.Jestzgubiony w œwiecie, bezradny.Bez celu ¿ycia, bierny i apetyczny.Zwieszenieg³owy to znak rezygnacji, poddania siê losowi, biernoœci.Brak idei dalszegodzia³ania.Kompromitacja wszystkich wartoœci.Rozwa¿anie ich i odrzucenie.Wobliczu kryzysu kultury, cz³owiek staje siê bezbronny - tragizm.Pesymizm iwyobcowanie tego cz³owieka - Schopenhaueryzm.Przyczyny tej postawy to:rozczarowanie do idei pozytywistycznej i wszelkich form aktywnoœci ¿yciowejbezcelowoœæ wszelkich dociekañ badawczychniewiara w mo¿liwoœci przeciwdzia³ania panosz¹cemu siê z³uniemo¿noœæ pe³nego korzystania z radoœci ¿yciapoczucie niedorzecznoœci istnienia ludzkiego bytu“Nie wierzê w nic.”Postawa cz³owieka koñca XIX wieku.Jego uczucia i podejœcie do ¿ycia.Brak muwszelkich chêci, d¹¿eñ, celów.Ma tylko istnieæ, do niczego nie d¹¿yæ.Œwiadomarezygnacja z uczuæ.Nirvana to jedyna droga ¿ycia.Podmiot nie wierzy w nic,niczego nie pragnie, ma wstrêt do wszystkiego i wszystkich czynów, niszczyidea³y i marzenia bo ich realizacja nic nie zmieni na œwiecie.Oczekujenirwany.Chce uciec od “bólu istnienia” w niebyt œmierci, w nieistnienie.“Wszystko umiera ze smutkiem i ¿a³ob¹”Wszystko to dusza i uczucia, które wraz ze œmierci¹ odchodz¹.Wypalaj¹ siê.Œmieræ nie jest wybawieniem z cierpieñ ziemskich, gdy¿ wszystko umiera - œmieræduszy.Cz³owiek zostaje zniszczony.Po zmartwychwstaniu nie bêdzie taki sam.“Hymn do Nirvany”Wys³awianie stanu niebytu.Charakterystyka ludzkiego ¿ycia: pod³oœæ, z³oœæ,nikczemnoœæ, cierpienie, z³o, niesprawiedliwoœæ spo³eczna.Podmiot lirycznyczuje do tego wstrêt.Œwiadomoœæ koniecznoœci bytu, który skazuje go na wiecznecierpienie.Kszta³t modlitwy.Nirvana to jedyne wyobcowanie z ¿ycia,cierpienia, ludzkich wad, które odbieraj¹ ludziom sens bytu.Nie wierzy w mocreligii, odrzuca j¹.Têsknota za unicestwieniem.“Na Anio³ Pañski”Osmêtnica to bohaterka utworu.Symbol ludzkiego losu i doznañ.Los wêdruje po³¹kach, moczarach, trzêsawiskach, roz³ogach, zapomnianych polach i drogach,lasach, górach, ob³okach, cmentarzach.S¹ to miejsca ponure, przygnêbiaj¹ceswoim nastrojem.Samotne i opuszczone.Osmêtnica sieje smutek.Kolory s¹ zimne,tajemnicze, ciemne i straszne.Pejza¿ cichej zag³ady.Towarzysz¹ mu jêki,zawodzenia, smutek, rezygnacja, têsknota, ¿al, beznadziejnoœæ.Pejza¿ tenstanowi t³o ludzkiego ¿ycia, które jest smutne.Motyw rzeki: ¿ycie, którezatapia siê w koñcu w bezkresnym morzu.Bezcelowoœæ ¿ycia i przygnêbienia.Osmêtnica to artystka, która z wra¿liwoœci¹ patrzy na œwiat.“Evviva l’arte”Obraz ¿ycia: upodlenie, materializm, bieda, g³Ã³d, nêdza, beznadziejnoœæ ¿ycia.Podmiot liryczny okreœla siebie i sobie podobnych artystów królami bez ziemi(posiadaj¹ duszê bez wartoœci materialnych, w³adza duchowa, uczucia, wyrastaj¹ponad przeciêtnoœæ).Artyœci posiadaj¹ zdolnoœci kreacyjne, s¹ powo³ani przezBoga, który im nada³ te zdolnoœci.Dumni i wynioœli s¹ œwiadomi swojejwartoœci.Or³y - porównanie do ptaka, który nie mo¿e wzlecieæ.Dopiero w locienabieraj¹ piêkna.Artysta podnosi g³owê.Jest to lekarstwo na kryzys.Sztuka,przywraca wartoœci.Daje im si³ê tworzenia i przetrwania w beznadziejnym¿yciu.Kazimierz Przerwa-Tetmajer uwa¿a³, ¿e droga ucieczki to mi³oœæ o charakterzeseksualnym.Erotyka.Cia³o kobiety pojmowane jako dzie³o sztuki, daj¹ceprzyjemnoœæ i ucieczkê.Œmia³a, szokuj¹ca prezentacja.“Lubiê kiedy kobieta”Ucieczka polega na zapamiêtaniu siê w namiêtnoœci, uczuciu.Moment rozkoszy poktórej, niestety, powraca rzeczywistoœæ.Chwila daj¹ca ukojenie.Ucieczkapoprzez kontakt z natur¹, przyrod¹ - tworem Boga.“Ja, kiedy usta ku twym ustom chylê”Podmiot liryczny szuka zapomnienia, ucieczki od rzeczywistoœci.Najwiêkszymmarzeniem w chwili ekstazy mi³osnej jest umrzeæ, gdy¿ powrót do rzeczywistoœciprzywraca cierpienie i ból.Ka¿de nowe doœwiadczenie seksualne przynosi jedyniewiêksze rozczarowanie.Po prze¿ytych chwilach szczêœcia œwiat staje siê bardzobrutalny.Tetmajer temat mi³oœci opracowa³ w swoich poetykach w sposób œmielszyni¿ poeci epoki pozytywizmu (Asnyk, Konopnicka).Daleka jest równie¿ tanamiêtna mi³oœæ od obrazu wyidealizowanego uczucia, jaki stworzyli romantycy.Liryka mi³osna Tetmajera by³a równie¿ wyrazem zniechêcenia wobec panuj¹cychobyczajów i filisterskiej moralnoœci.“Melodia mgie³ nocnych”Tatry to odzwierciedlenie duszy artysty, tajemniczoœæ i wielkoœæ.Tematemwiersza jest krajobraz tatrzañski: mg³a, woda, wiatr.Mg³a dynamiczna,puszysta, lekka, delikatna.Uplastycznienie jej obrazu.Ruch dynamizuje wiersz:wzloty, oplatywanie, przerzucanie, lot.Barwy: blask, b³êkit, biel - ró¿norodneodcienie w œwietle ksiê¿yca.Nastrój tkwi w pejza¿u: melancholia, niezm¹conyspokój, wyciszenie, oderwanie od têpa ¿ycia codziennego.Bogactwo oddzia³uje nazmys³y odbiorcy (impresjonizm).Zespolenie s³owa, muzyki, plastyki, któreoddzia³uj¹ nastrojem.Ukazane emocje autora.“W lesie”Impresjonizm objawia siê tu ró¿norodnoœci¹ barw, dynamizmem kolorów, ruchu wopisywanych obrazach, szkicowoœci pejza¿u oraz grze œwiate³
[ Pobierz całość w formacie PDF ]