[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przyroda nie jest tu ukazywana statycznie, takjak w wierszach Tetmajera czy Kasprowicza.Przed oczyma czytelnika rozgrywasiê prawdziwy dramat, œwiat ogl¹dany jest wzburzonym, przestraszonym okiemtaterniczki, która zawis³a uczepiona rêk¹ na "obrywie g³azu".Teraz ca³y jejœwiat skupiony jest na tej skale.Taterniczka spada i ogl¹damy krajobrazodwrócony, niebo zostaje "str¹cone w przepaœæ", a Tatry staj¹ siê jej granitow¹trumn¹.Piêkne opisy przyrody najczêœciej jednak kojarz¹ siê z umi³owaniem ojczystejprzyrody, rodzinnego domu.Tak w³aœnie jest w wierszu W³adys³awa Broniewskiego"Miasto rodzinne".Wiersz ma charakter refleksyjny, jest pe³en zadumy nadnie³atwym ludzkim losem i ¿yciem, kiedy "zewsz¹d czai siê rozpacz".Jedyn¹ucieczk¹ jest powrót do wspomnieñ z lat dzieciñstwa i m³odoœci, przypomnienieukochanych krajobrazów.Poeta z sentymentem wspomina stary dom na wzgórzu nadWis³¹, sosnowe lasy na mazowieckiej równinie, czerwone promienie zachodz¹cegos³oñca, odbijaj¹ce siê w wiœlanej fali.Pe³ne mi³oœci do rodzinnego miasta jest¿arliwe wyznanie poety:Wy nie wiecie, jak tam bija dzwony stare dzwony o cichym zmierzchu, , kiedys³oñca jêzyk czerwonyli¿e fale rude po wierzchu.Z tym miastem (P³ockiem) opuszczonym na zawsze przed laty wi¹¿¹ siênajpiêkniejsze wspomnienia poety, tote¿ wci¹¿ "id¹c przez ¿ycie" do nichpowraca.Przyroda jest wiêc stale obecna w poezji jako Ÿród³o poetyckiego natchnienia ijako przedmiot estetycznego zachwytu.Piêkne opisy krajobrazu pozwalaj¹ namspojrzeæ bardziej wra¿liwym okiem na otaczaj¹ce naspiêkno, a jednoczeœnie ucz¹ nas mi³oœci do ziemi ojczystej.Maj¹c w pamiêci tepoetyckie opisy spojrzymy na wschód i zachód s³oñca w górach czy nad morzem,dostrze¿emy nadchodz¹c¹ w pe³nej swej krasie wiosnê i rozkwitaj¹c¹ w ogrodzieró¿ê
[ Pobierz całość w formacie PDF ]