[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.1488 W wietle wiary nie ma wikszego za ni grzech i nic innego nie powodujegorszych skutków dla samych grzeszników, dla Kocioa i dla caego wiata.1489 Powrót do komunii z Bogiem, która zostaa utracona przez grzech, rodzi siz aski Boga penego miosierdzia i troszczcego si o zbawienie ludzi.Trzebaprosi o ten cenny dar dla siebie i dla innych.1490 Droga powrotu do Boga, nazywana nawróceniem i alem, zakada ból iodwrócenie si od popenionych grzechów oraz mocne postanowienie niegrzeszeniaw przyszoci.Nawrócenie dotyczy wic przeszoci i przyszoci.ródemnawrócenia jest nadzieja na miosierdzie Boe.1491 Sakrament pokuty skada si z trzech aktów penitenta oraz z rozgrzeszeniakapana.Aktami penitenta s: al za grzechy, spowied lub ujawnienie grzechówprzed kapanem oraz postanowienie wypenienia zadouczynienia i czynówpokutnych.1492 al za grzechy (nazywany take skruch) powinien wypywa z motywówwynikajcych z wiary.Jeli jego ródem jest mio do Boga, nazywamy go"doskonaym"; jeli opiera si na innych motywach, nazywamy go"niedoskonaym".1493 Kto chce dostpi pojednania z Bogiem i z Kocioem, musi wyzna przedkapanem wszystkie grzechy cikie, których jeszcze nie wyznawa, a któreprzypomnia sobie po starannym zbadaniu swego sumienia.Wyznawanie grzechówpowszednich niej jest samo w sobie konieczne, niemniej jest przez Koció ywozalecane.1494 Spowiednik zadaje penitentowi wypenienie pewnych czynów"zadouczynienia" lub "pokuty", by wynagrodzi szkody spowodowane przez grzechi postpowa w sposób godny ucznia Chrystusa.1495 Tylko kapani, którzy zostali upowanieni przez wadz kocieln dospowiadania, mog przebacza grzechy w imieniu Chrystusa.1496 Skutki duchowe sakramentu pokuty s nastpujce:- pojednanie z Bogiem, przez które penitent odzyskuje ask;- pojednanie z Kocioem;- darowanie kary wiecznej spowodowanej przez grzechy miertelne;- darowanie, przynajmniej czciowe, kar doczesnych, bdcych skutkiem grzechu;- pokój i pogoda sumienia oraz pociecha duchowa;- wzrost si duchowych do walki, jak musi prowadzi chrzecijanin.1497 Indywidualna i integralna spowied z grzechów cikich oraz rozgrzeszeniestanowi jedyny zwyczajny sposób pojednania si z Bogiem i Kocioem.1498 Przez odpusty wierni mog otrzyma dla siebie, a take dla dusz w czycu,darowanie kar doczesnych, bdcych skutkiem grzechów.Artyku pityNAMASZCZENIE CHORYCH1499 "Przez wite chorych namaszczenie i modlitw kapanów cay Koció polecachorych cierpicemu i uwielbionemu Panu, aby ich podwign i zbawi; a nadtozachca ich, aby czc si dobrowolnie z mk i mierci Chrystusa,przysparzali dobra Ludowi Boemu"82.I.Podstawy tego sakramentu w ekonomii zbawieniaChoroba w yciu ludzkim1500 Choroba i cierpienie zawsze naleay do najpowaniejszych problemów,poddajcych próbie ycie ludzkie.Czowiek dowiadcza w chorobie swojejniemocy, ogranicze i skoczonoci.Kada choroba moe czy si zprzewidywaniem mierci.1501 Choroba moe prowadzi do niepokoju, do zamknicia si w sobie, czasemnawet do rozpaczy i buntu przeciw Bogu, ale moe take by drog do wikszejdojrzaoci, moe pomóc lepiej rozezna w swoim yciu to, co nieistotne, abyzwróci si ku temu, co istotne.Bardzo czsto choroba pobudza do szukania Bogai powrotu do Niego.Chory wobec Boga1502 Czowiek Starego Testamentu przeywa chorob w obliczu Boga.Wobec Bogawypowiada on swoj skarg na chorob83 i baga Pana ycia i mierci ouzdrowienie84.Choroba staje si drog nawrócenia85, a Boe przebaczeniezapocztkowuje powrót do zdrowia86
[ Pobierz całość w formacie PDF ]