do ÂściÂągnięcia > pobieranie > ebook > pdf > download

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Misterium Bo¿ego Narodzenia wype³nia siê w nas, gdy Chrystus"kszta³tuje siê" w nas (Ga 4, 19).Bo¿e Narodzenie jest misterium tej"przedziwnej wymiany":O przedziwna wymiano! Stwórca ludzkoœci przyj¹³ duszê i cia³o, narodzi³ siê zDziewicy, a staj¹c siê cz³owiekiem bez udzia³u ziemskiego ojca, obdarzy³ nasswoim Bóstwem206.Misteria dzieciêctwa Jezusa527 Obrzezanie Jezusa w ósmym dniu po narodzeniu207 jest znakiem w³¹czenia Godo potomstwa Abrahama i ludu Przymierza; jest znakiem Jego poddania siêPrawu208 i uprawnienia Go do udzia³u w kulcie Izraela, w którym bêdzieuczestniczy³ przez ca³e ¿ycie.Jest ono figur¹ "obrzezania Chrystusowego",jakim jest chrzest (Kol 2,11-12).528 Objawienie (Epifania) jest ukazaniem siê Jezusa jako Mesjasza Izraela, SynaBo¿ego i Zbawiciela œwiata.Wraz z chrztem Jezusa w Jordanie i godami wKanie209 celebruje siê w tym dniu pok³on oddany Jezusowi przez "mêdrców"przyby³ych ze Wschodu (Mt 2, 1).W tych "mêdrcach", reprezentantach wyznawcóws¹siednich religii pogañskich, Ewangelia widzi pierwociny narodów, któreprzyjmuj¹ Dobr¹ Nowinê zbawienia przez Wcielenie.Przybycie mêdrców doJerozolimy, by "oddaæ [Królowi ¿ydowskiemu] pok³on" (Mt 2, 2), pokazuje, ¿eszukaj¹ oni w Izraelu, w mesjañskim œwietle gwiazdy Dawida210, Tego, którybêdzie królem narodów211.Ich przybycie oznacza, ¿e poganie tylko wtedy mog¹odkryæ Jezusa i wielbiæ Go jako Syna Bo¿ego i Zbawiciela œwiata, gdy zwróc¹ siêdo ¯ydów212 i przyjm¹ od nich obietnicê mesjañsk¹, która jest zawarta w StarymTestamencie213.Objawienie (Epifania) ukazuje, ¿e "wielu pogan wchodzi dorodziny patriarchów"214 i uzyskuje godnoœæ izraelsk¹ (israeliticamdignitas)215.529 Ofiarowanie Jezusa w œwi¹tyni216 pokazuje Go jako Pierworodnego, nale¿¹cegodo Pana217.Wraz z Symeonem i Ann¹ ca³y oczekuj¹cy Izrael wychodzi na spotkanieswego Zbawcy (tradycja bizantyjska tak nazywa to wydarzenie).Jezus zostajeuznany za tak bardzo oczekiwanego Mesjasza, "œwiat³o narodów" i "chwa³êIzraela", a tak¿e za "znak sprzeciwu".Miecz boleœci przepowiedziany Maryizapowiada inn¹ ofiarê, doskona³¹ i jedyn¹ - ofiarê Krzy¿a, która przyniesiezbawienie, jakie Bóg "przygotowa³ wobec wszystkich narodów".530 Ucieczka do Egiptu i rzeŸ niewini¹tek218 ukazuj¹, ¿e ciemnoœciprzeciwstawiaj¹ siê œwiat³u: S³owo "przysz³o do swojej w³asnoœci, a swoi Go nieprzyjêli" (J 1, 11).Ca³e ¿ycie Chrystusa bêdzie przebiega³o pod znakiemprzeœladowania.Ci, którzy nale¿¹ do Niego, bêd¹ uczestniczyæ z Nim w tymprzeœladowaniu219.Jego powrót z Egiptu220 przypomina wydarzenie Wyjœcia221 iprzedstawia Jezusa jako ostatecznego wyzwoliciela.Misteria ukrytego ¿ycia Jezusa531 Przez wiêksz¹ czêœæ swego ¿ycia Jezus dzieli³ sytuacjê ogromnej wiêkszoœciludzi: by³o to codzienne ¿ycie bez widocznej wielkoœci, ¿ycie z pracy r¹k,¿ydowskie ¿ycie religijne poddane Prawu Bo¿emu222, ¿ycie we wspólnocie.O ca³ymtym okresie zosta³o nam objawione, ¿e Jezus by³ "poddany" swoim rodzicom oraz¿e "czyni³ postêpy w m¹droœci, w latach i w ³asce u Boga i u ludzi" (£k 2,51-52).532 Przez poddanie swojej Matce i swemu prawnemu ojcu Jezus doskonale wype³niaczwarte przykazanie.Poddanie to jest ziemskim obrazem Jego synowskiegopos³uszeñstwa Ojcu niebieskiemu.Codzienne poddanie Jezusa Józefowi i Maryizapowiada³o i uprzedza³o Jego poddanie z Wielkiego Czwartku: "Nie moja wola."(£k 22, 42).Pos³uszeñstwo Chrystusa w codziennoœci ¿ycia ukrytegozapocz¹tkowa³o ju¿ dzie³o naprawy tego, co zniszczy³o niepos³uszeñstwoAdama223.533 ¯ycie ukryte w Nazarecie pozwala ka¿demu cz³owiekowi jednoczyæ siê zChrystusem na najbardziej zwyczajnych drogach ¿ycia:Nazaret jest szko³¹, w której zaczyna siê pojmowaæ ¿ycie Jezusa: jest to szko³aEwangelii.Najpierw lekcja milczenia.Niech siê odrodzi w nas szacunek dlamilczenia, tej piêknej i niezast¹pionej postawy ducha.Lekcja ¿yciarodzinnego.Niech Nazaret nauczy nas, czym jest rodzina, jej wspólnota mi³oœci,jej surowe i proste piêkno, jej œwiêty i nierozerwalny charakter.Przyk³adpracy.O Nazaret, domu Syna cieœli, tu w³aœnie chcielibyœmy zrozumieæ i umocniæsurowe, a przynosz¹ce zbawienie prawo ludzkiej pracy.Jak ¿ebyœmy chcielipozdrowiæ st¹d wszystkich pracuj¹cych ca³ego œwiata i ukazaæ im wielki wzór ichBoskiego Brata224.534 Odnalezienie Jezusa w œwi¹tyni225 jest jedynym wydarzeniem, które przerywamilczenie Ewangelii o ukrytych latach Jezusa.Jezus pozwala tu dostrzectajemnicê swego ca³kowitego poœwiêcenia siê pos³aniu wyp³ywaj¹cemu z JegoBo¿ego synostwa: "Czy nie wiedzieliœcie, ¿e powinienem byæ w tym, co nale¿y domego Ojca?" (£k 2, 49).Maryja i Józef "nie rozumieli" tych s³Ã³w, ale przyjêlije w wierze, a Maryja "chowa³a wiernie wszystkie te wspomnienia w swym sercu"(£k 2, 51) przez wszystkie lata, gdy Jezus pozostawa³ ukryty w milczeniuzwyczajnego ¿ycia.III.Misteria publicznego ¿ycia JezusaChrzest Jezusa535 Na pocz¹tku226 publicznego ¿ycia Jezus przyjmuje chrzest od Jana wJordanie237.Jan "g³osi³ chrzest nawrócenia dla odpuszczenia grzechów" (£k 3,3).T³um grzeszników - celnicy i ¿o³nierze228, faryzeusze i saduceusze229 oraznierz¹dnice230 - przychodzi, aby byæ ochrzczonym przez niego."Wtedy przyszed³Jezus".Jan Chrzciciel waha siê, Jezus nalega: przyjmuje chrzest.Wówczas DuchŒwiêty w postaci go³êbicy zstêpuje na Jezusa, a g³os z nieba og³asza: "Ten jestmój Syn umi³owany" (Mt 3, 13-17).Jest to objawienie siê, "Epifania" Jezusajako Mesjasza Izraela i Syna Bo¿ego.536 Chrzest Jezusa jest z Jego strony przyjêciem i zapocz¹tkowaniem Jegopos³ania Cierpi¹cego S³ugi.Jezus pozwala zaliczyæ siê do grzeszników231.Jestju¿ "Barankiem Bo¿ym, który g³adzi grzech œwiata" (J 1, 29); uprzedza ju¿"chrzest" swojej krwawej œmierci232; przychodzi ju¿ "wype³niæ wszystko, cosprawiedliwe" (Mt 3, 15), to znaczy poddaje siê ca³kowicie woli swego Ojca.Jezus z mi³oœci przyjmuje ten chrzest œmierci na odpuszczenie grzechów233.Nato przyjêcie odpowiada g³os Ojca, który upodoba³ sobie w Synu234.Duch któregoJezus posiada w pe³ni od chwili swego poczêcia, przychodzi "spocz¹æ" na Nim (J1, 32-33)235.Jezus bêdzie Jego Ÿród³em dla ca³ej ludzkoœci.Przy Jego chrzcie"otworzy³y.siê niebiosa" (Mt 3, 16), które zamkn¹³ grzech Adama; wodyzostaj¹ uœwiêcone przez zst¹pienie Jezusa i Ducha - jest to zapowiedŸ nowegostworzenia.537 Przez chrzest chrzeœcijanin zostaje sakramentalnie upodobniony doChrystusa, który w swoim chrzcie uprzedza swoj¹ œmieræ i swojezmartwychwstanie; powinien on wejœæ w tê tajemnicê pokornego uni¿enia siê iskruchy, zst¹piæ do wody z Jezusem, aby wyjœæ z niej razem z Nim, odrodziæ siêz wody i Ducha, aby w Synu staæ siê umi³owanym synem Ojca i "wkroczyæ w nowe¿ycie" (Rz 6, 4):Mamy pogrzebaæ siê z Chrystusem przez chrzest, by z Nim zmartwychwstaæ; zst¹pmyz Nim, abyœmy z Nim zostali wyniesieni; wznieœmy siê z Nim w górê, abyœmy z Nimdost¹pili chwa³y236.Wszystko, co dokona³o siê w Chrystusie, pozwala nam poznaæ, ¿e po Jego k¹pieliw wodzie Duch Œwiêty z nieba unosi siê nad nami, a przybrani przez g³os Ojca,stajemy siê synami Bo¿ymi237.Kuszenie Jezusa538 Ewangelie mówi¹ o okresie samotnoœci Jezusa na pustyni zaraz po przyjêciuprzez Niego chrztu od Jana: "Duch wyprowadzi³" Go na pustyniê [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klimatyzatory.htw.pl