do ÂściÂągnięcia > pobieranie > ebook > pdf > download

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pacjenci ze s³abszymi funkcjami ego zwykle nie zauwa¿aj¹ zwi¹zków miêdzyw³asnymi prze¿yciami i frustracjami z dzieciñstwa a aktualnymi reakcjami.Dlatego w dalszej fazie analizy nale¿y odejœæ od parametrów i bardziejanalizowaæ przeniesienie i dawne prze¿ycia.Niektórzy autorzy zalecaj¹ w pierwszych fazach okresow¹ waloryzacjê wypowiedzipacjenta, która polega na podkreœlaniu prawid³owych, bardziej dojrza³ychzachowañ pacjenta, aby wyraziæ akceptacjê i wzbudziæ w nim poczucie w³asnejwartoœci.Umo¿liwia to pacjentowi tolerowanie frustracji i przykroœci wdalszych fazach analizy.Oczywiœcie jest to parametr, który mo¿emy stosowaætylko w pierwszej fazie terapii.W dalszych fazach nale¿y wprowadziæ neutraln¹pozycjê psychoanalityka i bardziej klasyczn¹ formê terapii.W przeciwnymwypadku pacjent nigdy nie by³by zdolny stawaæ siê doros³ym dziêki w³asnemuwysi³kowi.Ogólnie bior¹c, w psychoanalizie z parametrami mo¿na w fazie wstêpnej stosowaætechniki wzmacniaj¹ce ego i poczucie w³asnej wartoœci pacjenta.Jednak¿e wdalszych fazach konieczne jest prowadzenie klasycznej psychoanalizy — poniewa¿w innym przypadku pacjent do koñca ¿ycia by³by zale¿ny od wzmocnieñ kolejnychterapeutów, nigdy by nie „stan¹³ na w³asnych nogach" oraz nie by³by zdolny dosamodzielnych wysi³ków i niezale¿noœci w podejmowaniu w³asnych decyzji.Podobnie jak ka¿dy cz³owiek, tak i pacjent w psychoanalizie, mo¿e z pocz¹tkurozwijaæ siê „prowadzony za rêkê", ale potem musi dorastaæ sam, w³asnymwysi³kiem.W przeciwnym przypadku bêdzie doros³ym tylko pozornie i cofnie siê wrozwoju.Liczni przeciwnicy parametrów (g³Ã³wnie reprezentanci szko³y Klein i Lacana)uwa¿aj¹, ¿e ich wprowadzanie jest niepotrzebne i przed³u¿a leczenie.Wed³ugnich ego naprawdê wzmacniane jest bowiem przez usuwanie przeniesieñ, odkrywanienieœwiadomoœci oraz zamianê obron na bardziej dojrza³e.Autorzy ci uwa¿aj¹, ¿eparametry stanowi¹ formê acting out ze strony psychoanalityka, daj¹c¹pacjentowi doraŸne korzyœci, ale niepotrzebnie przed³u¿aj¹c¹ terapiê.Innymis³owy, ta grupa psychoanalityków uwa¿a, ¿e dziecko (i pacjent w wpsychoanalizie) dorasta lepiej i szybciej jeœli robi to w³asnym wysi³kiem.2.4.PSYCHOTERAPIA ZORIENTOWANA PSYCHOANALITYCZNIEIstnieje du¿a grupa psychoanalityków ortodoksyjnych, którzy s¹ przeciwnistosowaniu analizy, nawet z parametrami, u pacjentów najbardziej zaburzonych.Ponadto spora grupa pacjentów nie ma motywacji do takiej d³ugiej i trudnejformy terapii.Dlatego psychoanalitycy stworzyli metodê terapiikrótkoterminowej, nazywan¹ psychoterapi¹ psychoanalityczn¹, g³êbinow¹,dynamiczn¹, opart¹ na wgl¹dzie.Mo¿na j¹ potraktowaæ równie¿ jako stosowanietak du¿ych odchyleñ (parametrów) od techniki analizy, ¿e nie mo¿na zaliczyæ jejju¿ do psychoanalizy.Stosuje siê j¹ równie czêsto w formie grupowej, jak i indywidualnej (klasycznapsychoanaliza nigdy nie mo¿e byæ prowadzona w formie grupowej).Psychoanalitycyze szkól, które lecz¹ psychozy (Klein i Lacana), s¹ raczej w ogóle przeciwnistosowaniu psychoterapii psychoanalitycznej.Psychoterapia psychoanalityczna opiera siê na zastosowaniu tylko wybranychmechanizmów psychoanalizy, przy jednoczesnej rezygnacji z innych dzia³añ.Podobnie jak psychoanaliza, nie mo¿e ona zawieraæ elementów sugestii,kierowania pacjentem, dawania mu rad — aby nie nasilaæ jego zaburzeñ.Najwa¿niejszym dzia³aniem psychoterapeuty zorientowanego psychoanalityczniejest doprowadzenie do wgl¹du, nowego rozumienia, poznania mechanizmów objawów ibie¿¹cych problemów pacjenta.D¹¿y siê do tego, aby pacjent sam móg³ zbadaæproblem i uzyskaæ wgl¹d.Ale w wiêkszoœci przypadków okazuje siê to niemo¿liwei psychoterapeuta podaje interpretacje, aby umo¿liwiæ pacjentowi uzyskaniewgl¹du i zrozumienie problemu.G³Ã³wne za³o¿enie psychoterapii psychoanalitycznej mówi, ¿e wgl¹d, czylipoznanie przyczyny i mechanizmu danego, bie¿¹cego problemu, pomo¿e pacjentowiusun¹æ ten problem.Czasem ju¿ sam wgl¹d mo¿e usun¹æ problem, a czasem jedyniewskazuje on pacjentowi, co powinien robiæ, aby problem rozwi¹zaæ.Wgl¹d jest skuteczny, gdy towarzyszy mu prze¿ycie emocjonalne.Bez tego jest onjedynie poznaniem intelektualnym, a psychoterapia zamienia siê w seminarium.Kiedy wgl¹d nie wywo³uje prze¿yæ, mo¿na podejrzewaæ, ¿e jest on fa³szywy,Prawdziwe, nowe odkrycie zawsze wzbudza du¿o emocji.Ilustruje to nastêpuj¹cy przyk³ad.Pacjent z objawami bólowymi mo¿e uzyskaæwgl¹d, ¿e symptomy te s¹ wynikiem t³umienia agresji do otoczenia.Nastêpnywgl¹d mo¿e dotyczyæ tego, ¿e jego agresywne zwi¹zki z otoczeniem s¹ wynikiemb³êdów, które pope³nia przy komunikowaniu siê z ludŸmi.Takie zrozumienieproblemów nie likwiduje natychmiast objawów bólowych, ale pacjent zyskujewiedzê, co mo¿e robiæ, ¿eby usun¹æ symptom.Jak widaæ, w psychoterapiianalitycznej zwraca siê ma³o uwagi na przeniesienie, nieœwiadome symbole lubodleg³¹ genezê.Taki mechanizm wgl¹du w bie¿¹cy problem mo¿e wystêpowaæ równie¿ wpsychoanalizie, ale musi stanowiæ jedynie jej ma³¹ czêœæ.G³Ã³wnym dzia³aniem wpsychoanalizie musi byæ odkrywanie nieœwiadomoœci, oporów i przeniesieñ.Ze wzglêdu na to, ¿e w psychoterapii psychoanalitycznej nie analizuje siêwszystkich emocji pacjenta — a jedynie trzy lub cztery dominuj¹ce problemy -terapia mo¿e trwaæ znacznie krócej, zwykle kilkadziesi¹t godzin, rzadziej —d³u¿ej.Sesje terapeutyczne mog¹ byæ rzadsze — zwykle odbywaj¹ siê dwa razy wtygodniu.W psychoanalizie stosuje siê technikê swobodnych skojarzeñ, konieczna dowydobycia ca³oœci nieœwiadomego materia³u.W psychoterapii psychoanalitycznej wprowadzana jest metoda dialogu, dyskusja natemat konkretnych problemów.Pacjent nerwicowy zwykle decyduje siê stosowaæwgl¹d w ¿yciu codziennym, ale zawsze wy³¹cznie on musi decydowaæ, któreproblemy chce rozwi¹zaæ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klimatyzatory.htw.pl