do ÂściÂągnięcia > pobieranie > ebook > pdf > download

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Œwiadomy swych zadañ wychowawca dostrzega i stara siêzro­zumieæ tego rodzaju zjawiska, a nastêpnie indywidualizuje sposobypostêpowania wychowawczego tak, aby wykorzystuj¹c w oparciu o prawid³owoœciprocesu roz­wojowego, da³y siê likwidowaæ braki tego procesu, niedostatki iszkodliwe nierówno­miernoœci.Musi wiêc braæ pod uwagê fakt, ¿e funkcjepsychofizyczne rozwijaj¹ siê, modyfikuj¹ siê i doskonal¹ wraz z wiekiem orazpod wp³ywem codziennych kontaktów dziecka z rzeczywistoœci¹, zwiêksza siêbowiem zasób jego doœwiadczeñ ¿yciowych, kszta³tuje sposób myœlenia, doznawaniai prze¿ywania tego wszystkiego, co siê wokó³ dzieje.Zarysowuje siê wiêckoniecznoœæ stawiania wychowankom zadañ dostosowanych do ich psychofizycznychmo¿liwoœci, uwzglêdniania zasobu i cha­rakteru doœwiadczeñ spo³ecznych ucznia,jego aktualnych zainteresowañ, prze¿yæ, sposobu i zakresu rozumieniaotaczaj¹cych zjawisk i chêci podejmowania czynnoœci, najbardziejodpowiadaj¹cych danemu okresowi ¿ycia dziecka.Uwzglêdniaæ trzeba równie¿ to, i¿ rozwój dziecka i m³odzie¿y przebiega czêsto wró¿nych œrodowiskach i w ró¿nych warunkach.Niejednokrotnie wystêpuj¹ ró¿nicepoziomu rozwojowego wœród uczniów klas równoleg³ych tej samej szko³y albo wœróduczniów tej samej klasy, uczniowie ci bowiem wzrastaj¹ poza szko³¹ w ró¿nychœrodowiskach wychowawczych, podlegaj¹ i podlegali ró¿norodnym wp³ywom w okresienauki szkolnej oraz zanim zaczêli uczêszczaæ do szko³y.Na przyk³ad, mog¹wystêpowaæ ró¿nice w poziomie rozwojowym tych dzieci, które uczêszcza³y doprzedszkola, i tych, które wychowywa³y siê poza przedszkolem.Ta ró¿norodnoœæ oddzia³ywania czynników wychowania i zwi¹zanych z ni¹ró¿nic w poziomie rozwoju dzieci w powa¿nej mierze przyczynia siê do trudnoœciwychowawczych, jakie napotyka szko³a.Zwracanie zatem uwagi na tê sprawê odpocz¹tku pobytu dziecka w szkole i otaczanie troskliw¹ opiek¹ wychowawcz¹uczniów, ulegaj¹cych poza szko³¹ niekorzystnym wp³ywom, mo¿e u³atwiæ rytmicznyi sku­teczny przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej, organizowanej przezszko³ê.Znaæ ka¿dego ucznia z osobna i ró¿nicowaæ w zwi¹zku z tym sposóbpostêpowania z ka¿dym z nich, a szczególnie stawiane przed nimi zadania — jestbardzo wa¿nym obowi¹zkiem wychowawczym.Jednego ucznia trzeba zachêciæ dodzia³ania, u in­nego odpowiednio ukierunkowaæ nadmiar aktywnoœci, jednegopochwaliæ za drobne osi¹gniêcia, nad powa¿niejszym sukcesem drugiegoprzechodz¹c do porz¹dku dziennego.Czasem trzeba niew³aœciwy czyn dziecka ukryæprzed klas¹, za³atwiaj¹c sprawê tylko „w cztery oczy", czasem znów odwrotnie,trzeba o nim poinformowaæ w odpowiedni sposób wszystkich — zale¿nie odindywidualnych w³aœciwoœci, mo¿li­woœci i potrzeb ka¿dego wychowanka z osobna.Mówiliœmy wy¿ej o takiej opinii zespo³u, która aprobuje czyny spo³ecznienies³uszne i szkodliwe, mówiliœmy o jej negatywnej sile i zgubnym wp³ywie.Podkreœlaliœmy równie¿ znaczenie zdrowej i s³usznej opinii zespo³u, mówi¹c ojej niew¹tpliwie korzystnym oddzia³ywaniu.Ale trzeba stwierdziæ, ¿e nawetnajbardziej s³uszna opinia ogó³u mo¿e doprowadziæ (a w zespole dzieciêcym lubm³odzie¿owym staje siê to szczególnie jaskrawe) do ujemnych skutkówoddzia³ywania na jednostkê.Poczucie sprawiedliwoœci bywa wœród m³odzie¿ybardzo silne, wynikaj¹ce z niego potêpienie mo¿e byæ bezwzglêdne, a wymiar kary— poni¿aj¹cy i ³ami¹cy psychikê.Zespo³y uczniowskie s¹ nieraz gotowe domagaæsiê publicznego napiêtnowania tych, którzy zawinili ³ami¹c obowi¹zuj¹ce normypostêpowania.Wœród uczniów mog¹ zaistnieæ sytuacje, w których zespó³ potêpiawinowajcê i karze publicznie.W m³odej psychice powstaj¹ wówczas trwa³e urazy ikompleksy, wówczas w³aœnie rozdŸwiêk miêdzy jednostk¹ a spo³ecznieobowi¹zuj¹cymi normami ulega trwa³emu pog³êbieniu, uniemo¿liwiaj¹c dalszewychowawcze oddzia³ywanie.Opinia zespo³u, której zorganizowanie potraktowaliœmy jako zasadê obowi¹zu­j¹c¹w pracy wychowawczej, staje siê w dalszym ci¹gu subtelnym instrumentem,œrodkiem, którym pos³ugiwaæ siê trzeba z maksymalnym taktem i ostro¿noœci¹.Pedagogika socjalistyczna, zgodnie z ogólnymi i podstawowymi za³o¿eniamimarksizmu, szczególne znaczenie przywi¹zuje do tego, aby ka¿dej jednostcestworzyæ jak najlepsze warunki rozwoju [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klimatyzatory.htw.pl