[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.S³yszysz „król karo” - aha, czylidzwonek, wiêc urwij mu „serce” na przyk³ad, itp.Techniki opisane w tym rozdziale to podstawa zapamiêtywania kart.Nietrudnozauwa¿yæ, jak przydatna to umiejêtnoœæ np.w bryd¿u.Ile¿ to ludzi powtarzamechanicznie to co „zesz³o” lub co ich partner ma jeszcze w rêku, po czym zjêkiem przyznaj¹, ¿e znowu siê pogubili.Ale ty przecie¿ znasz ju¿ metodê,dziêki której zadanie takie mo¿e byæ nie tylko ³atwe i przyjemne, ale równie¿bardzo rozwijaj¹ce wyobraŸniê, pamiêæ i twórcze mo¿liwoœci twego mózgu, bezwzglêdu na to, czy grasz w karty „na powa¿nie”, czy te¿ bawisz siê tylkokarcianymi sztuczkami.Ilustracja I.£añcuchowa Metoda Skojarzeñ: wyobraŸnia, przesada,niecodziennoœæ, skojarzenia, kolor…Patrz str.…Ilustracja II.Przyk³ad wykorzystania zak³adek „rzymskich”.Patrz str.…Ilustracja III - patrz rysunek odrêcznyIlustracja IV.Przyk³ad zapamiêtania snu, pokazuj¹cy g³Ã³wne obrazy marzeniasennego.Patrz str.…UWAGA! trzeba wykonaæ zupe³nie inn¹ ilustracjê, odpowiadaj¹c¹ tekstowit³umaczenia, str.…!!!Rozdzia³ 15.Jak podwy¿szyæ wspó³czynnik inteligencji (II) dziêki zapamiêtywaniau du¿ychliczb.Zapamiêtanie liczb wielocyfrowych w teœcie na str.… sprawi³o ci zapewnenajwiêcej trudnoœci, ale nie powinieneœ siê tym przejmowaæ, gdy¿ wiêkszoœæludzi w testach na inteligencjê zapamiêtuje najwy¿ej liczby 7 - 8 cyfrowe.Maj¹c na przyk³ad do zapamiêtania liczbê 95862190377 najczêœciej robimy to tak:powtarzamy kilkakrotnie pierwsz¹ cyfrê, potem pierwsz¹ i drug¹, pierwsz¹, drug¹i trzeci¹, i tak dalej, ale i tak gubimy siê przy powtórce ca³oœci; czasemdzielimy ca³¹ liczbê na grupy 2 - 3 cyfrowe, ale zapominamy potem w jakiej sz³ykolejnoœci i co zawiera³y; szukamy równie¿ matematycznych zale¿noœci miedzykolejnymi cyframi, co komplikuje sprawê jeszcze bardziej, lub próbujemywreszcie „zobaczyæ” tê liczbê, zwizualizowaæ po kolei ka¿d¹ jej cyfrê, chocia¿obraz ca³oœci „blednie” ju¿ po kilku sekundach.Zapewne tak w³aœnie wykonywa³eœ ten test, u¿ywa³eœ jednego z tych sposobów lubich kombinacji.Mo¿na jednak inaczej.Wykorzystaj GSP.Wystarczy lista zak³adekod 1 do 100 i znajomoœci £MS, aby zapamiêtaæ liczbê dowolnej d³ugoœci.Jeœli bêdzie to liczba, któr¹ zajmowaliœmy siê ju¿ na pocz¹tku tego rozdzia³u,mo¿esz rozbiæ j¹ na grupy 2-cyfrowe, a co za tym idzie na ci¹g takich otozak³adek - obrazów:95 - pal86 - wij21 - nit90 - pies37 - mak7 - kosz.Aby zapamiêtaæ tego „tasiemca” wystarczy teraz stosuj¹c £MS po³¹czyæ kolejnowszystkie te s³owa w jak¹œ prost¹, ale niezwyk³¹ fantazyjn¹ historiê.Naprzyk³ad: po wielkim palu ³a¿¹ gromady wijów, ka¿dy z nitem w grzbiecie, naktórym skacze pies z makiem w pysku a ty te maki zbierasz garœciami do kosza.Zobaczy³eœ to? Utrzyma³eœ ten „film” chocia¿ przez chwilê na ekraniewyobraŸni? W takim razie odtwórz teraz tê historiê, przypomnij sobie kolejnowszystkie kluczowe obrazy, czyli zak³adki i zamieñ je na cyfry wed³ug g³osekznacz¹cych, co ju¿ przecie¿ umiesz.Powinieneœ otrzymaæ:p - 9l - 5w - 8j - 6n - 2t - 2p - 9s - 0m - 3k - 7k -7czyli 95862190377.Zauwa¿, ¿e nie musisz rozbijaæ liczby oryginalnej koniecznie na grupy2-cyfrowe.Czasami ³atwiej jest utworzyæ zak³adki 3-cyfrowe.Na przyk³ad dlaliczby 741797539957 mo¿esz u³o¿yæ ci¹g:kret - 741kubek - 797lampa - 539plecak - 957Aby zapamiêtaæ tê nawet d³u¿sz¹ ni¿ poprzednio liczbê, robisz dok³adnie tosamo: tworzysz niecodzienn¹, absurdaln¹, ¿yw¹ historiê ³¹cz¹c¹ te czteryzak³adki, które potem, po odtworzeniu zamienisz z powrotem na cyfry (wg g³osekznacz¹cych).Na przyk³ad kret moœci siê w wielkim kubku, w którym zapala lampê,na której zawiesza plecak.Jeœli zobaczy³eœ chocia¿ przez chwilê tê historiê wwyobraŸni, mo¿esz odtworzyæ j¹ teraz raz jeszcze i zamieniæ znacz¹ce g³oskizak³adek na cyfry.Powinieneœ otrzymaæ:k - 7r - 4t - 1k - 7b - 9k - 7l - 5m - 3p - 9p - 9l - 5k - 7,a wiêc 741797539957.Mo¿esz wykorzystaæ jeszcze jeden sposób, zw³aszcza kiedy nie znasz zak³adekliczbowych, ale pamiêtasz fonetyczny alfabet cyfrowy.Sposób ten polega natworzeniu zak³adek 4-cyfrowych, Np.16-cyfrow¹ liczbê 3947147107471582 da siêzamieniæ na ci¹g:3947 - imbryk1471 - terakota0747 - zegarek1582 - telefon.Czy widzisz jak wielki jak pó³ pokoju, imbryk wyk³adasz terakot¹ i ka¿dykafelek ozdabiasz zegarkiem, ale bardzo specjalnym, bo zamiast cyfr stoj¹ nanim telefony?Zobacz jak najwyraŸniej tê, albo wymyœlon¹ przez siebie inn¹, historiê, poczym zapisz poni¿ej w wolnym miejscu w³aœciwe s³owa - zak³adki a potem cyfry:Jeœli zapamiêtanie kolejnoœci wybranych s³Ã³w - zak³adek sprawia ci trudnoœæ,mo¿esz zamiast £MS wykorzystaæ zak³adki obrazkowe lub liczby - rymowanki.Np.dla pierwszej liczby w tym rozdziale 95862190377 po³¹cz po prostu pal zzak³adk¹ obrazkow¹ 1, wija z zak³adk¹ obrazkow¹ liczby 2, nit z liczb¹ 3 itd.Mo¿esz równie¿ u¿yæ tu zak³adek mieszkaniowych („rzymskich”) albo zak³adekalfabetycznych, oznaczaj¹c s³owa - zak³adki dla liczby oryginalnej alboalfabetycznie, albo umieszczaj¹c je kolejno w „swoim” mieszkaniu.Po prostuwybierz ten system, który odpowiada ci najbardziej.A potem wróæ do testupocz¹tkowego na str.… Zdziwisz siê, z jak¹ ³atwoœci¹ dasz sobie z ni¹ terazradê.Naprawdê, zauwa¿ysz ró¿nicê!Dziêki tej technice nie tylko poprawisz pamiêæ i zwiêkszysz jeszcze bardziejpotencja³ twórczy w³asnej wyobraŸni, ale podwy¿szysz równie¿ wspó³czynnikinteligencji.Testy na inteligencjê zawsze zawieraj¹ zadania zwi¹zane zzapamiêtywaniem liczb.Przeciêtnie zapamiêtujemy liczby 6 - 7-cyfrowe.Wynikpowy¿ej 9-ciu osi¹gaj¹ ludzie o wspó³czynniku inteligencji powy¿ej 150.Rozdzia³ 16.Jak zapamiêtywaæ numery telefonówZamiast zakotwiczyæ je mocno w pamiêci, wiêkszoœæ numerów telefonów bazgrolimyna skrawkach papieru, karteczkach, karteluszkach, pude³kach papierosów,biletach tramwajowych, wpychaj¹c je potem chaotycznie do kieszeni, szuflad, waktówki, notesy - i we wszystkie inne miejsca, które nazywam „ pamiêciowymczyœæcem”.A zapamiêtaæ numery telefonów mo¿na uzupe³niæ ³atwo, jeœli wykorzystasz znowuGSP.Zasada jest prosta: ka¿d¹ cyfrê numeru, który chcesz zapamiêtaæ,zamieniasz najpierw na literê - g³oskê znacz¹c¹ w przyjêtym przez ciebiefonetycznym alfabecie cyfrowym, a potem tworzysz z nich ¿ywe obrazowe s³owa lubzdania, które przypomn¹ ci potem dany numer i jego w³aœciciela.Jako przyk³ad weŸmy dziesiêæ telefonów i ich w³aœcicieli, co próbowa³eœzapamiêtaæ w teœcie pocz¹tkowym na str
[ Pobierz całość w formacie PDF ]