do ÂściÂągnięcia > pobieranie > ebook > pdf > download

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Litera M ma trzy pionowe kreski.DŸwiêkowym odpowiednikiem cyfry 4 bêdzie R.Jest to dominuj¹ca g³oska w s³owieczteRy.DŸwiêkowym odpowiednikiem cyfry 5 bêdzie L.Rzymskie L – piêædziesi¹t – zawieraw sobie s³owo "piêæ".DŸwiêkowym odpowiednikiem cyfry 6 bêdzie J."Pisane" ma³e j, ale odwróconeprzypomina szóstkê (rysunek).DŸwiêkowym odpowiednikiem cyfry 7 bêdzie K lub G.Z dwóch siódemek mo¿nastworzyæ literê K, jedna pisana normalnie, druga odwrócona, przylegaj¹ca"g³Ã³wk¹" do poprzedniej (rysunek).DŸwiêkowym odpowiednikiem cyfry 8 bêdzie F lub W."Pisane" ma³e f przypominaósemkê (rysunek, 8).DŸwiêkowym odpowiednikiem cyfry 9 bêdzie P lub B.Odwrócone 9 przypomina P.DŸwiêkowym odpowiednikiem cyfry 0 bêdzie S lub Z.Jest to pierwsza litera ws³owie "zero".Nie powinieneœ mieæ k³opotów z zapamiêtaniem tych zwi¹zków, jeœli tylkozrozumia³eœ zasady ich tworzenia (podobieñstwo liter i cyfr).Wa¿ne, byœpamiêta³, ¿e litery nie maj¹ tu takiego znaczenia jak dŸwiêki.Dlatego mówi³emo alfabecie fonetycznym.Niektórym cyfrom przypisa³em dwie litery, ale ichzapis fonetyczny jest niemal taki sam.Aparat mowy pracuje podobnie przywymawianiu g³oski P, jak i B, porównaj tak¿e: F i W, Z i S oraz K i G.Nasz alfabet fonetyczny wygl¹da wiêc tak:1.T, D2.N3.M4.R5.L6.J7.K, G8.F, W9.P, B0.Z, SNie patrz teraz w ksi¹¿kê i sprawdŸ, czy potrafisz odtworzyæ wszystkie litery(g³oski) od 1 do 0, a potem na wyrywki.Ju¿ powinienieœ je znaæ; jeœli nie, otojeszcze jeden sposób, aby szybko zapamiêtaæ ich kolejnoœæ:ToNa MoReLi i JuKa W BaZiachPodkreœlam jednak, ¿e trzeba ten alfabet znaæ w obie strony, a wiêc niezbytd³ugo polegaj na tym nonsensownym zdaniu; pocz¹tkowe wyjaœnienia powinnywystarczyæ.Alfabet fonetyczny jest rzeczywiœcie ogromnie wa¿ny.Æwicz go tak d³ugo a¿stanie siê Twoj¹ drug¹ natur¹.Oto sposób, który mo¿e byæ w tym pomocny.Jeœlizobaczysz jakiœ numer czy liczbê, rozbij je w pamiêci na dŸwiêki.Np.3746 natablicy rejestracyjnej da siê odczytaæ jako mkrj.Numer mieszkania 219 przyadresie czytasz jak ntp.W podobny sposób s³owa mo¿esz "przet³umaczyæ" nacyfry."Motor" to 314, "papier" – 994, a papieros – 9940.W alfabeciefonetycznym, jak widzisz, ani samog³oski, ani z³o¿enia typu sz, cz, d¿, rz,itp.nie maj¹ znaczenia.Zanim przejdziemy dalej, zrób poni¿sze æwiczenie.Zamieñ s³owa na liczby, aliczby na litery.karp 6124deska 8903butla 1394wrak 0567Dorotka 1109paranoja 8374.Teraz mo¿emy ju¿ zacz¹æ naukê wspomnianych "zak³adek" pamiêci; teraz, tzn.kiedy znasz ca³y alfabet fonetyczny na wylot.Poniewa¿ ka¿dej cyfrze od 0 do 9 odpowiada okreœlona g³oska, w takim razieka¿dej liczbie, nawet dowolnie du¿ej, mo¿na przypisaæ jakieœ s³owo, np.dlaliczby 21 bêdzie to NiT, NeT, albo szNyT, poniewa¿ zawieraj¹ w kolejnoœcig³oski N (2) i T (1), a pozosta³e nie maj¹ znaczenia.Dla 14 mo¿na dobraæ np.TIR, TaRa, albo DuR (T lub D jako 1 i R jako 4), itd.Chwyci³eœ ju¿ zasadê? W takim razie przejdŸmy do pierwszych zak³adek.Wa¿ne, ¿eka¿da z nich bêdzie s³owem daj¹cym siê doœæ ³atwo wyobraziæ.Poniewa¿ liczba 1 zawiera tylko jedn¹ cyfrê, a ta ma swój odpowiednik dŸwiêkowyw g³osce T lub D, poszukujemy takiego s³owa, w którym znajdzie siê tylko tajedna znacz¹ca spó³g³oska.Przyjmijmy, ¿e bêdzie nim "dó³".Od dzisiaj "dó³" todla Ciebie zawsze liczb¹ 1.S³owo "Noe" odpowiada liczbie 2.WyobraŸ sobie starego patriarchê, z d³ug¹bia³¹ brod¹, siedz¹cego na arce.Liczbie 3 przydamy s³owo "mysz".Ma³e, szare, zwinne stworzenie z bystrymioczkami."Ry¿" to liczba 4.WyobraŸ sobie albo ry¿ na b³otnistych polach, albo bia³eziarenka w worku.A wiêc zasadê tworzenia s³Ã³w – odpowiedników liczb-jednostek ju¿ znasz.Wszystkie mog¹ zawieraæ tylko jedn¹ znacz¹c¹ spó³g³oskê, która reprezentujekonkretn¹ cyfrê.Pamiêtaj równie¿, ¿e jeœli zdecydujesz siê na jakieœskojarzenie, nie zmieniaj go w przysz³oœci.IdŸmy dalej."Liœæ" niech bêdzie liczb¹ 5.Liœæ spada ³agodnie z drzewa.I dalej – 6 to"je¿", 7 – "kosz", 8 – myde³ko Fa, 9 – "pszczo³a" (doœæ skomplikowane, ale³atwe do wyobra¿enia), natomiast 10 to ju¿ dwie cyfry.Znamy ich odpowiednikidŸwiêkowe: T i Z (albo D i S).Odpowiednie s³owo-zak³adkê trzeba wiêc zbudowaæz tych 2 liter.NieŸle wygl¹da TeZeusz, bohater antyczny, np.w pe³nej zbroigreckiego hoplity.Zapamiêtanie 10 nie zwi¹zanych ze sob¹ s³Ã³w mo¿e stanowiæ pewn¹ trudnoœæ, aleu³atwieniem jest to, ¿e ka¿da z nich musi zawieraæ okreœlone g³oski.Taknaprawdê, jeœli przeczyta³eœ te 10 s³Ã³w chocia¿ raz z odrobin¹ uwagi, zapewneju¿ je pamiêtasz [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klimatyzatory.htw.pl