[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.To zaœ prowadzi raczej do ograniczania modernizacji i udoskonaleñ,dopóty nie prowadz¹ one do obni¿enia kosztów produkcji.-Po drugiej wojnie œwiatowej technika samochodowa rozwija³a siê w szybkimtempie i osi¹gnê³a takie stadium, które umo¿liwia postêp w kilku kierunkach.Seryjny samochód najbli¿szej przysz³oœci bêdzie najpewniej w mniejszym stopniurealizacj¹ marzeñ jego konstruktorów, a bardziej wyrazem praktycznych potrzeb¿ycia.Pewn¹ liczbê pal¹cych problemów mo¿na oczywiœcie ju¿ dzisiaj zdefiniowaæ.Trudnoœæ wszak¿e polega na okreœleniu sposobów oraz kolejnoœci ichrozwi¹zywania.G³Ã³wne kierunki rozwoju samochodu i komunikacji drogowej s¹trojakiego rodzaju:a) ogólne — uproszczenie sposobu pos³ugiwania siê samochodem, jego utrzymania inaprawy,b) ruch drogowy — obni¿enie iloœci kolizji i wypadków oraz podwy¿szenieprêdkoœci osi¹ganych w ruchu publicznym,c) komunikacja miejska i podmiejska — organizacja szybszego i bezpiecznegoruchu drogowego, parkowania, gara¿owania oraz polepszenie atmosferyzanieczyszczanej spalinami oraz dymami zak³adów przemys³owych.Rozwi¹zanie pierwszego problemu uzale¿nione jest od spe³nienia postulatusta³ego wzrostu ogólnoœwiatowej ekspancji gospodarczej.W tym przypadkuprzewidywaæ mo¿na budowê na ca³ym œwiecie rozwiniêtej sieci autostrad.To zkolei okreœla³oby rozwój samochodu odpowiadaj¹cego nowym warunkomkomunikacyjnym, zdolnego sprostaæ ci¹g³ej bardzo wysokiej prêdkoœci jazdy.Ruchby³by bardzo równomierny, zmniejszanie prêdkoœci zaœ rzadkie.Wraz zdoskonaleniem ruchu na autostradach, przebiega³by proces automatyzowaniakierowania przy pomocy elektroniki, co u³atwi³oby przyjêcie przezautomatycznego kierowcê sterowania samochodem na d³ugich odcinkach drogi, tymsamym zwalniaj¹c z tej funkcji cz³owieka.Wielkie samochody nie mog³ybywje¿d¿aæ na tereny miast starego typu, gdy¿ nie odpowiada³aby im zmniejszanaprêdkoœæ poruszania siê.Mog³yby jeŸdziæ jedynie na wydzielonych dla nichtrasach.Równoczeœnie nast¹pi³by rozwój nowego typu samochodu, przeznaczonego wy³¹czniedo komunikacji miejskiej i podmiejskiej.Jego podstawow¹ w³asnoœci¹ by³abyzwrotnoœæ, du¿e przyœpieszenie, ³atwe kierowanie oraz ma³a przestrzeñ, któr¹zajmowa³by podczas jazdy i parkowania.Najpewniej by³oby to dwumiejscowe ma³eauto, mo¿e i jednoosobowe, ale wygodne, które posiada³oby wszelkieudoskonalenia, do jakich przywykli kierowcy wielkich samochodów.Jak siê wydaje, zanieczyszczenie powietrza w wielkich miastach szybko osi¹gagranice wytrzyma³oœci ludzkiej, a nawet zagra¿a zdrowiu publicznemu.Tymbardziej wiêc trzeba bêdzie myœleæ o wykorzystaniu napêdu elektrycznego,zw³aszcza ze elektrownie atomowe daj¹ nadziejê uzyskania energii elektrycznejza nisk¹ cenê.Nie mo¿na te¿ wykluczyæ wykorzystania do napêdu samochodówenergii atomowej.Jednak¿e na czas przejœciowy, równie¿ dla krajów dopiero siê rozwijaj¹cych,potrzebna bêdzie nadal produkcja samochodów œredniej klasy, odpowiednich dlawszystkich rodzajów ruchu.Ich w³aœciwe rozwi¹zania techniczne stanowiæ bêd¹znaczny problem, bowiem osi¹gane przez nie maksymalne prêdkoœci powinny nieprzeszkadzaæ w p³ynnymw³¹czaniu siê do strumienia kr¹¿owników autostrad.Jednoczeœnie ich rozmiarymusia³yby byæ dostatecznie ma³e, aby nie tamowaæ ruchu w miastach i na ichobwodnicach.Z tych wzglêdów samochody przysz³ej generacji bêd¹ bez w¹tpieniawyposa¿one w znacz¹ iloœæ wyspecjalizowanych urz¹dzeñ, jak regulacja zmianœwiate³, specjalne mechanizmy hamuj¹ce przy wysokich prêdkoœciach, mo¿liwoœæwyboru automatycznego lub rêcznego systemu kierowania pojazdem i inne uk³adywspomagania kierowcy uzale¿nione od prêdkoœci pojazdu itd.Druga hipoteza dotycz¹ca przysz³oœci samochodu jest mniej optymistyczna iprzewiduje wyraŸne zmniejszenie ekonomicznej ekspansji auta.W tych warunkach trzeba przewidywaæ znaczny rozwój produkcji japoñskich,europejskich, w tym równie¿, radzieckich fabryk samochodów, poniewa¿ chodziæbêdzie nie tylko o zaspokojenie rosn¹cego wewnêtrznego zapotrzebowania nasamochody, ale równie¿ o du¿o wiêksze potrzeby krajów rozwijaj¹cych siê
[ Pobierz całość w formacie PDF ]