do ÂściÂągnięcia > pobieranie > ebook > pdf > download

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nie da siê ich jednak bezpoœrednio przenosiæ z kultury japoñskiej, w której siê narodzi³y oraz rozwinê³y, do ca³kowicie odmiennej.Potrzeba wielu przygotowañ w formie konsultacji i wyjaœnieñ.Potrzebne jest te¿ przeszkolenie uczestników oraz przywódców grup w takich dziedzinach, jak praca zespo³owa, metody statystyczne oraz przedstawianie zaleceñ.Przy nale¿ytym uwzglêdnieniu warunków charakteryzuj¹cych dan¹ kulturê, takie ko³a i grupy mog¹ wiele wnieœæ.`ty Miêdzyfunkcjonalne zespo³yÑ zadaniowe lub problemowe `ty Mog¹ one przyczyniæ siê do zaanga¿owania siê pracowników na przyk³ad w sprawê wdro¿enia nowej technologii, wywieraj¹cej wp³yw na rozmaite dziedziny funkcjonalne w organizacji.Aby zespo³y takie by³y skuteczne, konieczne jest zapewnienie ze strony wy¿szego kierownictwa, ¿e ich propozycje zostan¹ wszechstronnie rozwa¿one.`ty Dzia³y szkolenioweÑ wiêkszych organizacji `ty Mog¹ one mieæ do dyspozycji warunki i œrodki do organizowania kursów dostosowanych do konkretnych potrzeb, a nawet programów szkolenia przy wykorzystaniu najnowszej techniki, jak na przyk³ad interakcyjne magnetowidy.Oczywiœcie istniej¹ wiêksze mo¿liwoœci œciœlejszego dostosowania programów do potrzeb zlecaj¹cego je dzia³u, gdy s¹ organizowane wewn¹trz przedsiêbiorstwa.Jednak tak¿e w ich przypadku jest wa¿ne, jak przy kursach na zewn¹trz, aby cele okreœlano w kategoriach kwalifikacji zawodowych, a nie jedynie wiedzy i umiejêtnoœci.Nie chodzi tu o lekcewa¿enie kursów przekazuj¹cych "czyst¹" wiedzê, które niekiedy s¹ potrzebne, gdy ze wzglêdów operacyjnych ktoœ, kto ju¿ ma pe³ne kompetencje zawodowe, musi uzyskaæ dodatkowe umiejêtnoœci, na przyk³ad nauczyæ siê obcego jêzyka lub obs³ugiwania nowego urz¹dzenia.`ty Nauka otwartaÑ i korespondencyjna `ty Nie zalicza siê to do ¿adnej z omawianych kategorii, gdy¿ mo¿e nastêpowaæ na stanowisku pracy lub poza nim i wewn¹trz organizacji lub w czasie wolnym pracownika.W ostatnich latach opracowano materia³y do nauki otwartej i korespondencyjnej, zapewniaj¹ce wiêksz¹ elastycznoœæ przy ni¿szym koszcie ni¿ wiele tradycyjnych metod.Przy zastanawianiu siê nad wyborem rodzajów doskonalenia mo¿na stwierdziæ, analizuj¹c tego rodzaju materia³y, ¿e niektóre z nich mog¹ byæ przydatne przy realizowaniu istniej¹cych lub zamierzonych dzia³añ w tej dziedzinie.`ty Doskonalenie na stanowiskuÑ pracy `ty Szkoleniowcy zazwyczaj wyœmiewali uczenie siê danej pracy w trakcie jej wykonywania jako "sadzanie Kasi przy Marysi".Mo¿e by³oby to trafne, gdyby jedynie o to chodzi³o.Jednak¿e doskonalenie kadr, uwzglêdniaj¹ce planowe nabywanie doœwiadczenia przez wykonywanie ró¿nych elementów danego zadania, przy zapewnieniu okreœlonej wiedzy i umiejêtnoœci, prowadz¹ce do nabycia okreœlonych kwalifikacji w wykonywaniu zadañ, znacznie odbiega od sytuacji "Kasi przy Marysi".`ty Nabywanie doœwiadczeniaÑ w pracy `ty Od wielu lat znajduje to zastosowanie w tradycyjnej nauce zawodu, chocia¿ mo¿na argumentowaæ, ¿e historycznie zanadto siê w niej ograniczano do nabycia w¹skich umiejêtnoœci i nie zwracano nale¿ytej uwagi na efektywne wykonywanie zadañ.Systemy wprowadzania do pracy absolwentów wy¿szych uczelni czêsto obejmuj¹ kursy uwzglêdniaj¹ce praktykê w ró¿nych dzia³ach.W dzisiejszym szkoleniu m³odzie¿y odchodzi siê od nauki z pewn¹ uzupe³niaj¹c¹ praktyk¹ na rzecz uczenia siê w pracy z pewnymi uzupe³niaj¹cymi elementami nauki.`ty Patronat i wychowanie `ty S¹ to sposoby zapewnienia organizacyjnej i indywidualnej opieki nad kimœ, kto siê uczy zajmuj¹c nowe stanowisko.Mo¿e to przybieraæ formê opieki sprawowanej przez kierownika wy¿szego szczebla nad nowo mianowanym, który mu bezpoœrednio nie podlega.Mo¿e te¿ s³u¿yæ zapewnieniu komuœ przygotowuj¹cemu siê do specjalizacji zawodowej lub technicznej odpowiedniego doœwiadczenia praktycznego, u³atwiaj¹cego mu z³o¿enie egzaminów specjalistycznych.Inn¹ form¹ wspomaganego uczenia siê jest system szkolenia mistrzów w Niemczech.Programy te przewidziano dla ludzi o podobnym doœwiadczeniu.Oprócz zaawansowanej wiedzy technicznej, obejmuj¹ one umiejêtnoœci kierownicze, wiedzê handlow¹ oraz wiadomoœci o planowaniu i prowadzeniu szkolenia tych, za których mistrz odpowiada.`ty Planowane doskonaleniaÑ w pracy `ty Mo¿na to traktowaæ jako dzia³alnoœæ w dziedzinie doskonalenia kadr albo jako coœ, co ka¿dy dobry kierownik i tak robi.Zale¿y to od tego, jak na to reaguje cz³onek kierownictwa, któremu siê to przedstawia, i od tego, czy nie jest to sprzeczne z kultur¹ danej organizacji.Jako przyk³ad mo¿e pos³u¿yæ rotacja stanowisk.Cz³owiek nie powinien zbyt d³ugo zajmowaæ jednego stanowiska; powinien uzyskaæ mo¿liwoœæ rozszerzania swojego doœwiadczenia.Nie jest to jedynie sprawa rozs¹dnego przygotowania do awansu, ale tak¿e po¿yteczny sposób uzyskiwania nowego spojrzenia na stare problemy.Podobnie planowy system zastêpstw nieobecnych kolegów (na tym samym lub nieco wy¿szym szczeblu) mo¿e s³u¿yæ dwojakim celom.Zadania cz³owieka, który jest na delegacji, urlopie czy studiach, nie s¹ odk³adane do jego powrotu, a ten, kto go zastêpuje, nabiera nowych doœwiadczeñ w planowy i z góry okreœlony sposób.Wreszcie kryteria zwi¹zane z doskonaleniem mog¹ wp³ywaæ na decyzje kadrowe dotycz¹ce delegowania do pracy za granic¹ lub przemieszczeñ w kraju na podobnym stopniu, jak kryteria awansowe.Czêœci¹ skutecznego planowania nastêpstw jest zapewnienie, by doskonalenie by³o ci¹g³ym procesem miêdzy kolejnymi awansami.Oczywiœcie niezbêdnym narzêdziem dla kierownika zajmuj¹cego siê tymi zagadnieniami w jego dziale jest szczegó³owa i wszechstronna baza danych.We wspomnianej wy¿ej amerykañskiej firmie, stosuj¹cej strategiê "umiejêtnoœci sytuacyjnych", znacznie u³atwiono kierownikom w terenie skuteczne prowadzenie dzia³alnoœci w dziedzinie doskonalenia kadr.W firmie tej po³o¿ono du¿y nacisk na to, by dzia³ szkolenia bra³ bezpoœredni udzia³ w akcji.W dziale szkolenia przebywa bardzo niewielu szkoleniowców.S¹ oni przydzieleni do poszczególnych pionów, a ich zadaniem jest pomaganie szefom wydzia³Ã³w w okreœlaniu potrzeb szkoleniowych i w planowaniu odpowiednich programów dla ich ludzi.Jest to mo¿e skrajny przyk³ad œcis³ej wspó³pracy miêdzy dzia³em szkoleniowym i dzia³ami operacyjnymi.Wskazuje jednak na potrzebê zapewnienia us³ug specjalistycznych kierownikom dzia³Ã³w w przedsiêbiorstwach dostatecznie du¿ych, aby utrzymywa³y wyodrêbnione dzia³y szkolenia.Doœwiadczenia wielu innych przedsiêbiorstw realizuj¹cych takie programy wskazuj¹ te¿, ¿e jeœli maj¹ byæ skuteczne, to musz¹ byæ starannie zaplanowane, a ludzie pe³ni¹cy funkcje instruktorów, patronów czy wychowawców musz¹ uzyskaæ gruntowne przeszkolenie.`ty Wykaz kontrolny `ty Pytania na pocz¹tek: 1.Czy istnieje œcis³y zwi¹zek miêdzy celami gospodarczymi a doskonaleniem pracowników w kategoriach efektywnoœci? 2.Czy istniej¹ mechanizmy u³atwiaj¹ce obserwacjê konkurencji oraz ca³ego otoczenia twojej firmy? 3.Który z czterech opisanych modeli jest najbli¿szy twoim konkretnym warunkom dzia³ania? 4.Czy pracownicy (zarówno na stanowiskach kierowniczych, jak i wykonawczych) wiedz¹ do czyich obowi¹zków nale¿y rozpoznawanie potrzeb w dziedzinie DZL i zapewnianie ich zaspokajania? `ty Piêæ etapów okreœlaniaÑ potrzeb w dziedzinieÑ szkolenia i doskonalenia `ty 1.Zbierz informacje.2.Zbadaj i ujawnij problemy.3.Ustal ich przyczyny.4.Oddziel problemy wymagaj¹ce innych rodzajów dzia³añ kierowniczych od tych, które wymagaj¹ doskonalenia kadr.5.Ustal priorytety i zaplanuj dzia³ania.`ty Jak zaspokajaæ te potrzeby `ty Z oderwaniem od pracy i poza organizacj¹: 1.Kursy.2.Urlopy szkoleniowe.3.Oddelegowanie.Z oderwaniem od pracy wewn¹trz organizacji: 1.Grupy zadaniowe na okreœlony temat.2.Kursy i seminaria prowadzone "przez pracowników dla pracowników".3.Ko³a jakoœci i grupy produkcji bezusterkowej.4 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klimatyzatory.htw.pl