do ÂściÂągnięcia > pobieranie > ebook > pdf > download

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.      Hymn S³awa Cz³owiekowi wskazuje na jeszcze jeden aspekt wielkoœciCz³owieka.Jedna æwiartka Cz³owieka pozostaje na ziemi i jest przekszta³cona wstworzenia.Co wiêcej w³aœnie ta æwieræ gra zasadnicz¹ rolê w jegoprzekszta³ceniu siê w boskoœæ.      (4) W trzech æwierciach ów Cz³owiek roœnie w górê, a jedna æwieræ ci¹gletu pozostaje.Z niej rozszerza siê on we wszystkich kierunkach w to, co je i wto, co nie je.PóŸniej w Mahabharacie ten wizerunek Cz³owieka znajdzie swój wyraz w wizerunkuKriszny, awatary boga Wisznu, w kontekœcie nieskoñczenie przeci¹gaj¹cej siêbitwy pod Kurukszetr¹.Kriszna jest cz³owiekiem, który umrze ludzk¹ œmierci¹,ale jest on równie¿ bogiem, który ¿¹da od ludzi ofiary.Ludzka czêœæ martwegoKriszny pozostanie na ziemi.Podobnie wielkoœæ Cz³owieka zale¿y od jegoludzkiej œmierci.Opisem jego œmierci jest rytua³ sk³adania ofiary.Przedstawiaon jego œmieræ jako œmieræ koz³a ofiarnego.Raz jeszcze widzimy jak paradoksyu¿yte w poetyckim jêzyku hymnu do zarysowania wizerunku Cz³owieka mog¹ byæodczytane jako opisuj¹ce mimetyczne przekszta³cenie koz³a ofiarnego iscapegoatingu w bóstwo i rytua³ sk³adania ofiary.Rozdzia³ IVCo by³o oryginalnym modelem, a co by³o kopi¹.?  Generuj¹ca przemocCo by³o oryginalnym modelem,a co by³o kopi¹,i jaki jest zwi¹zek miêdzy nimi?Co by³o mas³em, a co otaczaj¹cym drewnem?Co by³o metrum, a co inwokacj¹ i pobo¿nym nuceniemwówczas, gdy wszyscy bogowie sk³adali tego boga w ofierze?        — Rigweda, Stworzenie sk³adania ofiary, 10.130, 3      Sk³adanie ofiary tkane przez siedmiu mêdrców jest widziane w hymnieStworzenie sk³adania ofiary jako silnie mimetyczne.Harmonizuje ono z modelamidostarczonymi przez pierwotne sk³adanie ofiary i przez Cz³owieka.Troska poetyo mimetyczn¹ dok³adnoœæ sygnalizuje œwiadomoœæ, ¿e kopia powinna byæ doskona³ymodpowiednikiem orygina³u, aby umo¿liwiaæ kontynuacjê przechodzenia doimperatywnej mimesis.1.O robieniu ofiarniczych kopii      W Rigwedyjskim hymnie Stworzenie sk³adania ofiary poeta nuci:      (6) Z okiem, którym jest umys³, w myœli widzê tych, którzy jako pierwsiz³o¿yli tê ofiarê.Poeta jest jednak zak³opotany, gdy¿ widzi coœ poza nimi.Dzia³anie tych, którzyjako pierwsze z³o¿yli tê ofiarê postrzega jako robienie kopii.Poeta, któregowizja jest rozmyta, zastanawia siê:      (3) Co by³o oryginalnym modelem, a co by³o kopi¹, i jaki jest zwi¹zekmiêdzy nimi?Zdaje siê byæ niezdolny do rozró¿nienia miêdzy pierwotnym rytua³em ofiarniczym[(6) pierwotn¹ sk³adan¹ ofiar¹] i oryginalnym scapegoatingiem, który onkopiuje.Dzia³anie bogów, gdy wszyscy bogowie sk³adali tego boga w ofierze,by³o z ca³¹ pewnoœci¹ mimetyczne.Poeta chce jednak znaæ ka¿dy szczegó³:      (3) Co by³o mas³em, a co otaczaj¹cym drewnem? Co by³o metrum, a coinwokacj¹ i pobo¿nym nuceniem wówczas, gdy ci wszyscy bogowie sk³adali tegoboga w ofierze?2.Siedmiu boskich mêdrców harmonizowa³o z oryginalnymi modelami.      Poeta widzi równie¿ siedmiu mêdrców, ojców za³o¿ycieli.Ich akcjêsk³adania ofiary widzi równie¿ jako mimetyczn¹, chocia¿ nie uwa¿a jej za prosteimitowanie bogów.      (7) Siedmiu boskich mêdrców harmonizowa³o z oryginalnymi modelami.Opisuj¹c dzia³anie mêdrców, poeta u¿ywa gramatycznej formy mnogiej: modelami.Ma on na myœli zarówno model dostarczony wówczas, gdy wszyscy bogowie sk³adalitego boga w ofierze, jak i przypuszczalny orygina³, który stanowi³ równie¿model dla bogów.Ów orygina³ nie jest bezpoœrednio znany.Co wiêcej, jest onniewyobra¿alny.Jednak¿e twierdzi, ¿e ojcowie za³o¿yciele, siedmiu mêdrców,harmonizowali mimetycznie ze wszystkim, z czym mogli — z modelem dostarczonymprzez bogów i z oryginalnym modelem dostêpnym bogom:      (7) Rytualne powtórzenia harmonizowa³y z pobo¿nymi nuceniami i z metrum.Rytualne powtórzenia harmonizowa³y z modelem dostarczonym przez bogów.Jednak¿e      (7) siedmiu boskich mêdrców harmonizowa³o z oryginalnymi modelami.Wizja mêdrców siêga poza dzia³anie bogów.Ojcowie za³o¿yciele, mêdrcy nieimitowali po prostu dzia³ania bogów.Harmonizowali oni zarówno z modelemdostarczonym przez bogów jak i z orygina³em.Uczestniczyli oni w tworzeniuofiarniczego rytua³u poprzez harmonizowanie z modelami.3.Z okiem, którym jest umys³      Aby opisaæ sk³adanie ofiary, poeta odwo³uje siê do metafory tkania.      (1) Sk³adana ofiara, która rozszerza siê nitkami we wszystkich kierunkach.Cz³owiek opisany w hymnie S³awa Cz³owiekowi jest tym, kto      (2) rozci¹gn¹³ j¹ a¿ po to sklepienie nieba.On jest równie¿ tym, kto      (2) naprê¿a osnowê i wyci¹ga w¹tek.Bez Cz³owieka tkanie sk³adania ofiary by³oby niemo¿liwe.Sk³adana ofiara      (1) jest tkana przez tych ojców,      (6) mêdrców,którzy      (1) siedz¹ przy warsztacie tkackim, który jest mocno naprê¿ony.Sk³adanie ofiary jest naci¹gniête      (1) mocno poprzez sto i jeden boskich czynów.Mêdrcy tkaj¹ sk³adan¹ ofiarê, gdy ich mistyczna wizja zbli¿a siê dooryginalnego modelu [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klimatyzatory.htw.pl