[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Typ tekstury jest zachowywany wraz zobrysem po wybraniu polecenia Save Stroke As (Zapisz obrys jako), ale jeœlitymczasowo zostanie wybrany inny typ tekstury, oryginalna tekstura niezostanie przywrócona po ponownym wybraniu zapisanego obrysu.Je¿eli chceszprzywróciæ ustawienia w³asnej tekstury, musisz prze³adowaæ dokument zzapisanym obrysem.Wartoœæ parametru Texture powoduje, ¿e wybrana tekstura jest widoczna nadnieprzezroczystymi obszarami obrysu, zaœ ustawienie Edge Texture powoduje,¿e jest ona widoczna jedynie nad przezroczystymi obszarami obrysu.Pamiêtaj,¿e w Fireworks rozmycie krawêdzi jest tworzone za pomoc¹ kana³u alfadodawanego do obrysu.Po zwiêkszeniu wartoœci parametru Edge Texture izmniejszeniu Texture, tekstura jest bardziej widoczna na krawêdziach obrysuni¿ w jego œrodku.Niezale¿nie od tego, jak du¿¹ wartoœæ bêdzie mia³ parametr Edge Texture,tekstura na krawêdziach obrysu bêdzie niewidoczna, je¿eli wartoœæ parametruEdge Softness bêdzie wynosi³a 0%.Oprócz modyfikowania tekstury krawêdzi obrysu, mo¿esz tworzyæ tak¿e efektykrawêdzi (Edge Effect).Efekty krawêdzi s¹ tworzone poprzez zastosowaniealgorytmu oddzia³uj¹cego na kana³ alfa samego obrysu i jego krawêdzi.Powy¿szy opis nie oddaje jednak w pe³ni intryguj¹cych rezultatów, do jakichprowadzi zastosowanie efektów krawêdzi (rysunek 8.22).Efekty krawêdzi s¹ uzale¿nione od przezroczystoœci krawêdzi obrysu, wiêc niemo¿esz zastosowaæ efektu do obrysu, dla którego wartoœæ parametru EdgeSoftness wynosi 0%.Tips (Koñcówki), Tip Spacing (Odleg³oœci pomiêdzy koñcówkami)i Variations (Wariacje)Czy kiedykolwiek zdarzy³o Ci siê rysowaæ, trzymaj¹c pe³n¹ garœæ kolorowychkredek? A mo¿e zauwa¿y³eœ kiedyœ – po czasie – ¿e Twój pêdzel jest wysuszony ima porozdzielane w³osie? W ka¿dym z tych przypadków powstaje obok siebie wielelinii.W jêzyku Fireworks, ka¿da kredka lub pojedynczy w³os pêdzla s¹ nazywanekoñcówkami.Koñcówki mog¹ byæ definiowane za pomoc¹ atrybutu Tips.Ka¿dyobrys musi mieæ co najmniej jedn¹, a mo¿e mieæ maksymalnie dziesiêæ koñcówek.Aby uaktywniæ atrybuty Tip Spacing i Variations, musisz zdefiniowaæ wiêcej ni¿jedn¹ koñcówkê.To, ile koñcówek obrysu bêdzie widocznych, determinowane jest przede wszystkimprzez atrybut Tip Spacing (Odleg³oœci pomiêdzy koñcówkami).Podobnie jak wprzypadku parametru Spacing, wartoœci parametru Tip Spacing mieszcz¹ siê wzakresie od 0% (koñcówki s¹ rysowane jedna nad drug¹) do 1000% (koñcówki s¹maksymalnie rozsuniête).Rysunek 8.22.Ka¿dy z piêciu efektów krawêdzijest tworzony przez po³¹czenie przezroczystoœci obrysu i jego krawêdziNa rysunku 8.23 mo¿esz zobaczyæ przyk³ady wykorzystania skrajnych wartoœciparametru Tip Spacing.Obrys Unnatural 3D zosta³ utworzony za pomoc¹jednej, piêciu i dziesiêciu koñcówek, zaœ odleg³oœci pomiêdzy koñcówkamiwynosz¹ 1000%.W ka¿dej z grafik zosta³a narysowana pojedyncza gwiazda.Rysunek 8.23.W ka¿dej grafice zosta³a narysowana pojedyncza gwiazda, choæ mo¿e wydawaæ siê,¿e w dwóch z nich wykorzystano klonowanie obiektów.Wykorzystanie wielukoñcówek i wysoka wartoœæ parametru Tip Spacing pozwalaj¹ tworzyæ wieleidentycznie wygl¹daj¹cych obrazków za pomoc¹ tylko jednego obrysuOstatnia opcja zak³adki Options to Variations (Wariacje).Przy korzystaniu zwielu koñcówek, wybrana wariacja decyduje o sposobie przedstawianiaposzczególnych koñcówek obrysu.W ka¿dej z wariacji zmieniane s¹ kolorydodatkowych koñcówek.Dostêpne wartoœci opcji Variations to:* Random (Losowe).Dla ka¿dej koñcówki tworzonego obrysu losowo wybieranyjest kolor.* Uniform (Jednolite).Wszystkie koñcówki korzystaj¹ z tego samego koloruzdefiniowanego dla obrysu.* Complementary (Dope³niaj¹cy).Jeœli obrys korzysta z dwóch koñcówek, jedna znich bêdzie u¿ywaæ koloru dope³niaj¹cego do koloru bazowego (z przeciwnejstrony ko³a kolorów HLS (Hue – Barwa, Luminosity – Luminancja, Saturation –Nasycenie).Je¿eli zdefiniowanych zostanie wiêcej ni¿ dwie koñcówki,dodatkowe koñcówki wykorzystaj¹ kolory równo roz³o¿one pomiêdzy pocz¹tkowymi,dope³niaj¹cymi siê kolorami.* Hue (Odcieñ).Wiele koñcówek jest wyœwietlanych w odcieniach zbli¿onych(plus-minus 5% ko³a kolorów HLS) do koloru obrysu.* Shadow (Cieñ).Dodatkowe koñcówki s¹ wyœwietlane za pomoc¹ naprzemiennychjaœniejszych i ciemniejszych odcieni koloru obrysu.Zak³adka Shape (Kszta³t)Jeœli porównamy zak³adkê Shape okna dialogowego Edit Stroke (rysunek 8.24) zzak³adk¹ Object, dzia³anie tej zak³adki staje siê prawie oczywiste.W górnympanelu wyœwietlany jest stempel obrysu, zaœ w dolnym wygl¹d odcinka obrysu.Rysunek 8.24.Zarówno wygl¹d stempla, jak i ca³ego obrysujest uzale¿nionyod ustawieñ atrybutów znajduj¹cych siê w zak³adce ShapeW zak³adce Shape mo¿na ustawiaæ piêæ parametrów obrysu:* Square (Kwadrat): Po w³¹czeniu tej opcji stempel obrysu – w zale¿noœci odustawieñ parametru Aspect – ma kszta³t kwadratu lub prostok¹ta.Je¿eli opcjaSquare jest wy³¹czona, stempel ma kszta³t okrêgu lub elipsy.* Size (Rozmiar): Umo¿liwia ustawienie pocz¹tkowej szerokoœci obrysu.Parametrten mierzony jest w pikselach, a zakres jego wartoœci mieœci siê w granicachod 1 do 100.Wartoœæ szerokoœci obrysu jest wyœwietlana w palecie Stroke.* Edge (Krawêdzie): Definiuje stopieñ rozmycia krawêdzi obrysu.Wartoœæ tegoparametru jest równie¿ wyœwietlana w palecie Stroke.* Aspect (Proporcje): Ustala proporcje pomiêdzy wysokoœci¹ i szerokoœci¹stempla.Przy wartoœci 0 lub 100 tworzone s¹ okrêgi lub kwadraty, ka¿da innawartoœæ powoduje tworzenie prostok¹tów lub elips.* Angle (K¹t): Definiuje k¹t pochylenia stempla obrysu.Wartoœci tegoparametru mo¿na wpisywaæ bezpoœrednio w pole tekstowe lub ustawiaæ za pomoc¹ko³a.Stosuj¹c ró¿ne wartoœci parametrów znajduj¹cych siê w zak³adce Shape mo¿esztworzyæ wiele ró¿nych kszta³tów.Dla mnie szczególnie przydatne s¹ parametryAspect i Ratio.U¿ywam ich na przyk³ad do tworzenia kropkowanych obrysów wkszta³cie rombu, co zostanie opisane w jednym z kolejnych podrozdzia³Ã³w.Zak³adka Sensitivity (Czu³oœæ)Zak³adka Sensitivity okna dialogowego Edit Stroke (rysunek 8.25) pozwala naustawianie pewnych reakcji w³asnych obrysów na sposób ich tworzenia.Modyfikuj¹c nacisk, prêdkoœæ lub kierunek rysowania, mo¿esz tworzyæ obrysyprzyjmuj¹ce ró¿ne rozmiary, k¹ty pochylenia, przezroczystoœæ i kolory.Mo¿esznawet tak ustawiæ obrys, aby jego parametry by³y zmieniane losowo.Korzystanie z zak³adki Sensitivity opiera siê na wybraniu jednego z atrybutówobrysu z rozwijanej listy Brush Properties (W³aœciwoœci pêdzla) i ustawieniupo¿¹danych wartoœci poszczególnych kontrolek znajduj¹cych siê w sekcjiAffected By.Rysunek 8.25.Za pomoc¹ zak³adki Sensitivity okna dialogowego Edit Stroke mo¿esz tworzyæinteraktywne obrysyJeœli chcesz na przyk³ad, aby kolory obrysu by³y zmieniane tylko podczasrysowania w poziomie, powinieneœ wybraæ opcjê Hue z rozwijanej listy BrushProperties i ustawiæ wysok¹ wartoœæ parametru Horizontal w sekcji Affected By
[ Pobierz całość w formacie PDF ]