do ÂściÂągnięcia > pobieranie > ebook > pdf > download

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Typ tekstury jest za­chowywany wraz zobrysem po wybraniu polecenia Save Stroke As (Za­pisz obrys jako), ale jeœlitymczasowo zostanie wybrany inny typ teks­tury, oryginalna tekstura niezostanie przywrócona po ponownym wy­braniu zapisanego obrysu.Je¿eli chceszprzywróciæ ustawienia w³a­s­nej tekstury, musisz prze³adowaæ dokument zzapisanym obry­sem.Wartoœæ parametru Texture powoduje, ¿e wybrana tekstura jest widoczna nadnie­prze­zro­czystymi obszarami obrysu, zaœ ustawienie Edge Texture powoduje,¿e jest ona wi­docz­na jedynie nad przezroczystymi obszarami obrysu.Pamiêtaj,¿e w Fireworks roz­my­cie kra­wê­dzi jest tworzone za pomoc¹ kana³u alfadodawanego do obrysu.Po zwiêkszeniu war­toœ­ci parametru Edge Texture izmniejszeniu Texture, tekstura jest bardziej widoczna na kra­wêdziach obrysuni¿ w jego œrodku.Niezale¿nie od tego, jak du¿¹ wartoœæ bêdzie mia³ parametr Edge Texture,teks­tu­ra na krawêdziach obrysu bêdzie niewidoczna, je¿eli wartoœæ pa­ra­metruEdge Softness bêdzie wynosi³a 0%.Oprócz modyfikowania tekstury krawêdzi obrysu, mo¿esz tworzyæ tak¿e efektykra­wê­dzi (Edge Effect).Efekty krawêdzi s¹ tworzone poprzez zastosowaniealgorytmu od­dzia­³u­j¹­cego na kana³ alfa samego obrysu i jego krawêdzi.Powy¿szy opis nie oddaje jednak w pe³ni in­try­gu­j¹­cych rezultatów, do jakichprowadzi zastosowanie efektów krawêdzi (rysunek 8.22).Efekty krawêdzi s¹ uzale¿nione od przezroczystoœci krawêdzi obrysu, wiêc niemo­¿esz zastosowaæ efektu do obrysu, dla którego wartoœæ parametru EdgeSoftness wynosi 0%.Tips (Koñcówki), Tip Spacing (Odleg³oœci pomiêdzy koñcówkami)i Variations (Wariacje)Czy kiedykolwiek zdarzy³o Ci siê rysowaæ, trzymaj¹c pe³n¹ garœæ kolorowychkredek? A mo¿e za­uwa¿y³eœ kiedyœ – po czasie – ¿e Twój pêdzel jest wysuszony ima porozdzielane w³o­sie? W ka¿dym z tych przypadków powstaje obok siebie wielelinii.W jêzyku Fire­works, ka¿da kredka lub pojedynczy w³os pêdzla s¹ nazywanekoñcówkami.Koñ­ców­ki mog¹ byæ definiowane za pomoc¹ atrybutu Tips.Ka¿dyobrys musi mieæ co naj­mniej jedn¹, a mo¿e mieæ maksymalnie dziesiêæ koñcówek.Aby uaktywniæ atrybuty Tip Spacing i Variations, musisz zdefiniowaæ wiê­cej ni¿jedn¹ koñcówkê.To, ile koñcówek obrysu bêdzie widocznych, determinowane jest przede wszystkimprzez atrybut Tip Spacing (Odleg³oœci pomiêdzy koñcówkami).Podobnie jak wprzy­pad­ku parametru Spacing, wartoœci parametru Tip Spacing mieszcz¹ siê wzakresie od 0% (koñcówki s¹ rysowane jedna nad drug¹) do 1000% (koñcówki s¹maksymalnie rozsu­niê­te).Rysunek 8.22.Ka¿dy z piêciu efektów krawêdzijest tworzony przez po³¹czenie przezroczystoœci obrysu i jego krawêdziNa rysunku 8.23 mo¿esz zobaczyæ przyk³ady wykorzystania skraj­­nych wartoœcipara­me­tru Tip Spacing.Obrys Unnatural 3D zosta³ utworzony za po­mo­c¹jednej, piêciu i dzie­siêciu koñcówek, zaœ odleg³oœci pomiêdzy koñcówkamiwy­no­sz¹ 1000%.W ka¿dej z grafik zosta³a narysowana pojedyncza gwiazda.Rysunek 8.23.W ka¿dej grafice zosta³a narysowana pojedyncza gwiazda, choæ mo¿e wydawaæ siê,¿e w dwóch z nich wykorzystano klonowanie obiektów.Wykorzystanie wielukoñcówek i wysoka wartoœæ parametru Tip Spacing pozwalaj¹ tworzyæ wieleidentycznie wygl¹daj¹cych obrazków za pomoc¹ tylko jednego obrysuOstatnia opcja zak³adki Options to Variations (Wariacje).Przy korzystaniu zwielu koñ­cówek, wybrana wariacja decyduje o sposobie przedstawianiaposzczególnych koñ­cówek obrysu.W ka¿dej z wariacji zmieniane s¹ kolorydodatkowych koñcówek.Do­stêp­ne wartoœci opcji Variations to:* Random (Losowe).Dla ka¿dej koñcówki tworzonego obrysu losowo wybie­ra­nyjest kolor.* Uniform (Jednolite).Wszystkie koñcówki korzystaj¹ z tego samego koloruzde­­finiowanego dla obrysu.* Complementary (Dope³niaj¹cy).Jeœli obrys korzysta z dwóch koñcówek, jedna znich bêdzie u¿ywaæ koloru dope³­nia­j¹­ce­go do koloru bazowego (z przeciwnejstrony ko³a kolorów HLS (Hue – Barwa, Luminosity – Luminancja, Saturation –Nasycenie).Je¿eli zdefiniowanych zo­sta­nie wiêcej ni¿ dwie koñcówki,dodatkowe koñcówki wykorzystaj¹ ko­lory równo roz³o¿one pomiêdzy pocz¹tkowymi,dope³niaj¹cymi siê kolorami.* Hue (Odcieñ).Wiele koñcówek jest wyœwietlanych w odcieniach zbli¿onych(plus-minus 5% ko³a kolorów HLS) do koloru obrysu.* Shadow (Cieñ).Dodatkowe koñcówki s¹ wyœwietlane za pomoc¹ naprzemiennychjaœniejszych i ciemniejszych odcieni koloru obrysu.Zak³adka Shape (Kszta³t)Jeœli porównamy zak³adkê Shape okna dialogowego Edit Stroke (rysunek 8.24) zza­k³ad­­k¹ Object, dzia³anie tej zak³adki staje siê prawie oczywiste.W górnympanelu wyœwietlany jest stem­pel obrysu, zaœ w dolnym wygl¹d odcinka obrysu.Rysunek 8.24.Zarówno wygl¹d stempla, jak i ca³ego obrysujest uzale¿nionyod ustawieñ atrybutów znajduj¹cych siê w zak³adce ShapeW zak³adce Shape mo¿na ustawiaæ piêæ parametrów obrysu:* Square (Kwadrat): Po w³¹czeniu tej opcji stempel obrysu – w zale¿noœci odusta­wieñ parametru Aspect – ma kszta³t kwadratu lub prostok¹ta.Je¿eli opcjaSquare jest wy³¹czona, stempel ma kszta³t okrêgu lub elipsy.* Size (Rozmiar): Umo¿liwia ustawienie pocz¹tkowej szerokoœci obrysu.Para­metrten mierzony jest w pikselach, a zakres jego wartoœci mieœci siê w gra­ni­cachod 1 do 100.Wartoœæ szerokoœci obrysu jest wyœwietlana w palecie Stroke.* Edge (Krawêdzie): Definiuje stopieñ rozmycia krawêdzi obrysu.Wartoœæ tegopa­rametru jest równie¿ wyœwietlana w palecie Stroke.* Aspect (Proporcje): Ustala proporcje pomiêdzy wysokoœci¹ i szerokoœci¹stem­pla.Przy wartoœci 0 lub 100 tworzone s¹ okrêgi lub kwadraty, ka¿da innawar­toœæ powoduje tworzenie prostok¹tów lub elips.* Angle (K¹t): Definiuje k¹t pochylenia stempla obrysu.Wartoœci tegopara­metru mo¿na wpisywaæ bezpoœrednio w pole tekstowe lub ustawiaæ za pomoc¹ko³a.Stosuj¹c ró¿ne wartoœci parametrów znajduj¹cych siê w zak³adce Shape mo¿esztwo­rzyæ wiele ró¿nych kszta³tów.Dla mnie szczególnie przydatne s¹ parametryAspect i Ra­tio.U¿ywam ich na przyk³ad do tworzenia kropkowanych obrysów wkszta³cie rom­bu, co zostanie opisane w jednym z kolejnych podrozdzia³Ã³w.Zak³adka Sensitivity (Czu³oœæ)Zak³adka Sensitivity okna dialogowego Edit Stroke (rysunek 8.25) pozwala nausta­wia­nie pewnych reakcji w³asnych obrysów na sposób ich tworzenia.Modyfikuj¹c nacisk, prêdkoœæ lub kierunek rysowania, mo¿esz tworzyæ obrysyprzyjmuj¹ce ró¿ne rozmiary, k¹ty po­chy­lenia, przezroczystoœæ i kolory.Mo¿esznawet tak ustawiæ obrys, aby jego parametry by³y zmieniane losowo.Korzystanie z zak³adki Sensitivity opiera siê na wybraniu jednego z atrybutówobrysu z roz­wijanej listy Brush Properties (W³aœciwoœci pêdzla) i ustawieniupo¿¹danych war­toœ­ci poszczególnych kontrolek znajduj¹cych siê w sekcjiAffected By.Rysunek 8.25.Za pomoc¹ zak³adki Sensitivity okna dialogowego Edit Stroke mo¿esz tworzyæinteraktywne obrysyJeœli chcesz na przy­k³ad, aby kolory obrysu by³y zmieniane tylko podczasrysowania w poziomie, po­wi­nieneœ wybraæ opcjê Hue z rozwijanej listy BrushProperties i ustawiæ wysok¹ war­toœæ parametru Horizontal w sekcji Affected By [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klimatyzatory.htw.pl