[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nastêpnie wybieram polecenieModifyðCombineðUnion, aby wype³nienia gradientowe poszczególnych znakówzosta³y rozci¹gniête na ca³y obiekt.* Obiekty bitmapowe.Obiekty bitmapowe mog¹ byæ zwyk³ymi prostok¹tami lubmieæ nieregularne kszta³ty.Jeœli Twój obiekt jest jednym z kszta³tówgeometrycznych, u¿yj narzêdzia Rectangle, Ellipse lub Polygon, aby utworzyækopiê o takich samych rozmiarach, jakie ma obiekt oryginalny.Je¿eli obiekt manieregularne kszta³ty, najlepszym narzêdziem do odwzorowania jego zarysu jestPen (Pióro).U¿ywam tego narzêdzia w trybie tworzenia prostych linii, klikaj¹ckolejne punkty, a tylko w niektórych przypadkach wykorzystujê mo¿liwoœætworzenia piórem krzywych Béziera.Zarysy obiektu nie musz¹ byæ bardzoprecyzyjne, ale im wiêcej szczegó³Ã³w uda Ci siê zachowaæ, tym bardziejnaturalny cieñ uzyskasz.Jeœli jest to konieczne, odbij obiekt cienia.W zale¿noœci od po³o¿eniahipotetycznego Ÿród³a œwiat³a, mo¿esz odbiæ pionowo obiekt cienia, abyperspektywiczny cieñ znajdowa³ siê przed obiektem.Jeœli to konieczne, przesuñ obiekt cienia we w³aœciwe po³o¿enie.Je¿eli cieñ znajduje siê za oryginalnym obiektem, nie bêdziesz musia³ zmieniaæjego po³o¿enia.Gdy jednak perspektywiczny cieñ jest przed obiektem, trzeba gotak przesun¹æ, aby dolne krawêdzie obu obiektów przylega³y do siebie.Obiektcienia mo¿na przeci¹gn¹æ w nowe po³o¿enie za pomoc¹ myszy, ale najczêœciejwykorzystujê w tym celu klawisze strza³ek.Obiekt jest wówczas przesuwany o1 piksel w wybranym kierunku, a po wciœniêciu klawisza Shift – o 10 pikseli.Ustaw obiekt cienia za oryginalnym obiektem.W zale¿noœci od pozosta³ych obiektów znajduj¹cych siê w dokumencie i tego, jakcieñ ma byæ po³o¿ony wzglêdem nich, mo¿esz u¿yæ polecenia ModifyðArrangeðSendBackward lub ModifyðArrangeðSend to Back.Nawet jeœli perspektywiczny cieñznajduje siê przed oryginalnym obiektem, mo¿esz umieœciæ go za tym obiektem,aby ukryæ punkt, w którym oba obiekty ³¹cz¹ siê ze sob¹.Zniekszta³æ obiekt cienia.Tu w³aœnie zaczyna siê artystyczna (i wymagaj¹ca wiele prób) czêœæ ca³ejprocedury.Zaznacz obiekt cienia i wybierz narzêdzie Skew z paletynarzêdziowej, aby przechyliæ cieñ w wybranym kierunku.Kierunek cienia zale¿yod Ÿród³a hipotetycznego œwiat³a.Nastêpnie, jeœli narzêdzie Skew jest wci¹¿ aktywne, zmieñ je na narzêdzieScale.(Wciskaj¹c dwukrotnie klawisz Q zrobisz to bez pomocy myszy.) Terazmo¿esz ³atwo przeskalowaæ ramkê ograniczaj¹c¹ obiektu.Przeci¹gnij œrodkowypoziomy uchwyt skalowania w kierunku krawêdzi po³o¿onej najdalej odoryginalnego obiektu.Nastêpnie mo¿esz przeci¹gaæ ten uchwyt, aby skróciæ lubwyd³u¿yæ cieñ.Mo¿esz zastosowaæ do obiektu cienia wype³nienie gradientowe.Byæ mo¿e ju¿ teraz jesteœ zadowolony z rzuconego cienia, ale dodaj¹c do niegowype³nienie gradientowe mo¿esz zwiêkszyæ wra¿enie g³êbi i realizmu.Wpalecie Fill, wybierz z rozwijanej listy gradient Linear z kombinacj¹ kolorówBlack, White.Dostosuj wype³nienie gradientowe obiektu cienia.Pocz¹tkowo po zastosowaniu gradient Linear jest rozk³adany od lewej do prawej.Je¿eli chcesz zmieniæ kierunek gradientu (a prawdopodobnie tak bêdzie),zaznacz obiekt cienia i wybierz z palety narzêdzie Paint Bucket, abywyœwietliæ kontrolki gradientu.Zmieñ po³o¿enie i k¹t gradientu tak, aby jegopunkt pocz¹tkowy by³ w punkcie po³¹czenia obiektu oryginalnego i obiektucienia, zaœ punkt koñcowy gradientu znajdowa³ siê poza cieniem.Technika tapozwala utworzyæ ³agodnie zanikaj¹cy cieñ.Jeœli chcesz, mo¿esz lekko rozmyæ krawêdzie cienia.Cienie wygl¹daj¹ bardziej realistycznie, gdy nie maj¹ ostrych krawêdzi.Zawszewybieram z rozwijanej listy Edge w palecie Fill opcjê Feather i ustawiam nisk¹wartoœæ parametru Amount of Feather – trzy lub cztery piksele.Byæ mo¿ebêdziesz musia³ ukryæ rozmyte krawêdzie cienia w miejscu, w którym styka siêon z oryginalnym obiektem.Technikê tê mo¿na udoskonalaæ na wiele sposobów.Mo¿esz „przewróciæ” cieñpoprzez wygiêcie go lub wyci¹gniêcie za pomoc¹ narzêdzia Freeform lub ReshapeArea.Narzêdzia te przydaj¹ siê, gdy cieñ wygl¹da zbyt ma³o naturalnie.Grafikakomputerowa pozwala stworzyæ cieñ w postaci „rogatego diab³a” lub„skrzydlatego anio³a”.Pobaw siê z ró¿nymi perspektywami a bêdziesz zadowolonyz uzyskanych rezultatów.Zasady pracy z Live EffectsPodobnie jak obrysy i wype³nienia, konfiguracje Live Effects mog¹ byæzapisywane wraz z dokumentami.PóŸniej efekty takie mo¿na stosowaæ do innychobiektów, znajduj¹cych siê w tym samym dokumencie lub w innych, jeœlizostanie do nich skopiowany obiekt z zastosowanym efektem.Tak samo jak wprzypadku obrysów i wype³nieñ, efektami mo¿na zarz¹dzaæ z poziomu rozwijanegomenu palety.Polecenia dostêpne w rozwijanym menu palety Effect to:* Save Defaults (Zapisz ustawienia domyœlne).Zapisuje ustawienia efektu, któryzosta³ zastosowany do aktualnie zaznaczonego obiektu jako domyœlne ustawieniatego efektu.* Save Effect As (Zapisz efekt jako).Zapisuje bie¿¹ce ustawienia efektu podnow¹ nazw¹ w rozwijanej liœcie Effect name.* Rename Effect (Zmieñ nazwê efektu).Zmienia nazwê w³asnego lubstandardowego efektu.* Delete Effect (Usuñ efekt).Usuwa dowolny w³asny lub standardowy efekt.Jeœli usuniesz efekt standardowy, zostanie on przywrócony po ponownymuruchomieniu Fireworks lub otwarciu innego dokumentu.* All On i All Off (W³¹cz wszystkie i Wy³¹cz wszystkie).Odpowiednio w³¹cza lubwy³¹cza wszystkie zastosowane efekty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]