do ÂściÂągnięcia > pobieranie > ebook > pdf > download

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.4.Kultura jako przedmiot zainteresowania socjologiiKultura stanowi przedmiot zainteresowañ kilku dyscyplin, nie tylko so­cjologii.Zajmuje siê ni¹ oczywiœcie antropologia.Oprócz niej etnografia oraz stosunkowom³oda na naszym gruncie dyscyplina nosz¹ca miano kulturoznawstwa.Ka¿da z nichnieco inaczej wykreœla obszar kultury bêd¹cy przedmiotem jej dociekañ, na czyminnym koncentruje uwagê oraz stosuje odmienne procedury badawcze.Granicemiêdzy tymi dy­scyplinami, tak jak miêdzy wszystkimi innymi wchodz¹cymi wzakres nauk spo³ecznych, s¹ p³ynne.Ponadto w ró¿nych krajach przebiegaj¹od­miennie i s¹ czêsto wyznaczane nie tyle przez ró¿nice za³o¿eñteoretycz­nych, ile przez ukszta³towan¹ w danym kraju tradycjê akademick¹ iprak­tykê badawcz¹.Na gruncie polskim g³Ã³wnym przedmiotem zainteresowañ socjologii jest kulturasymboliczna i jej zwi¹zki z ¿yciem zbiorowym ludzi (Bokszañski 1991: 245).Nieznaczy to, ¿e zainteresowania polskich socjologów ograniczaj¹ siê do tejdziedziny kultury.Wœród polskich prac socjolo­gicznych mo¿na znaleŸæ wieletakich, które podejmuj¹ problematykê kul­tury w jej antropologicznym,ca³oœciowym ujêciu.Czêstym przedmiotem zainteresowañ socjologii polskiej s¹ systemy wartoœci i ichzró¿nicowanie spo³eczne.Innym - style ¿ycia, ich spo³eczne zró¿nicowanie iprzemiany.W polu uwagi socjologów polskich s¹ tak¿e najró¿niejsze zbiorowoœcio w³asnej subkulturze.Prawd¹ jednak jest, ¿e wielu autorów podejmuj¹cych têlub inn¹ problematykê z zakresu ca³o­œciowo rozumianej kultury, z trudem, jeœliw ogóle, zgodzi³oby siê na miano socjologów kultury, a mo¿e nawet zdziwi³obysiê, dowiaduj¹c, ¿e zajmuj¹ siê socjologi¹ kultury.W podejœciu socjologicznym do zjawisk kultury, rozumianej zarówno ca³oœciowo,jak i uto¿samianej z kultur¹ symboliczn¹, wyró¿niæ mo¿na dwie odmienneperspektywy.Jedn¹ jest perspektywa zró¿nicowania spo­³ecznego, która prowadzido zainteresowania zwi¹zkami wzorów zacho­wania siê, sposobów u¿ywania jêzykaoraz stopnia przyswojenia kultury symbolicznej z miejscem zajmowanym whierarchii spo³ecznej.Drug¹ -perspektywa spójnoœci grupy.Czêœæ pierwsza.ProlegomenaRozpatrywanie kultury jako czynnika zespalaj¹cego grupê widoczne jest zw³aszczaw rozwa¿aniach i badaniach dotycz¹cych kultury narodo­wej.W odniesieniu doniej wa¿nym przedmiotem uwagi sozologicznej jest kanon kultury narodowej.Jeston rozumiany jako zespó³ „dzie³ arty­stycznych, wiedzy, norm i zasad, którychznajomoœæ uwa¿a siê za obo­wi¹zuj¹c¹ cz³onków zbiorowoœci narodowej i którajest wpajana nowym pokoleniom w procesie kulturalizacji, czyli wprowadzania wnarodow¹ kulturê przez tradycjê rodzinn¹, œrodowisko i specjalne instytucjeoœwia­towe" (K³oskowska 1991b: 53).Kszta³t tego kanonu, jego zmiany w czasie,czynniki wp³ywaj¹ce na te zmiany oraz stopieñ jego akceptacji i rzeczy­wistejznajomoœci w ró¿nych segmentach spo³ecznoœci narodowej s¹ przedmiotemsocjologicznych badañ empirycznych.Kultura w ujêciu socjologicznym bywa te¿ traktowana jako system komunikowania.Przy takim podejœciu pojawiaj¹ siê natychmiast klasycz­ne pytania dotycz¹ceprocesu komunikacji: kto komunikuje, co, przez jaki kana³ i z jakim skutkiem.Pytania te wyznaczaj¹ obszar dociekañ teore­tycznych i badañ empirycznych.Wodniesieniu do nadawcy treœci kul­turowych najczêœciej zaznacza siê druga zwymienionych perspektyw ba­dawczych.Podkreœlany jest wp³yw warstw dominuj¹cychna kszta³t ka­nonu kulturowego.To one decyduj¹, jak nale¿y siê zachowywaæ,jakiego s³ownictwa u¿ywaæ, jakie wartoœci uznawaæ, a tak¿e co siê ma podobaæ.Narzucanie w³asnych standardów kulturowych s³u¿y umacnianiu ichuprzywilejowanych pozycji.W odniesieniu do dróg przekazu socjologowie kultury wyró¿niaj¹ trzy „uk³ady", wktórych przekaz treœci kultury symbolicznej odbywa siê w odmienny sposób(K³oskowska 1964, 1991a; Bokszañski 1991).• Pierwszy to uk³ad bezpoœrednich i osobistych stosunków spo³ecz­nych.Takprzekazywane s¹ treœci kulturowe w spo³eczeñstwach pier­wotnych, jak równie¿ wrodzinach, grupach kole¿eñskich czy spo³ecz­noœciach lokalnych.W tym uk³adzienie ma podzia³u na twórców i od­biorców.Tworzenie kultury jest procesemspontanicznym, który zachodzi w toku bezpoœrednich kontaktów i jest spleciony zcodziennymi czyn­noœciami.• W drugim uk³adzie te¿ mamy do czynienia z przekazem bezpoœred­nim, alesprofesjonalizowanym.Wystêpuje tu wyraŸny podzia³ na pro­fesjonalnych twórcówi odbiorców.Jedni i drudzy mog¹ zreszt¹ zamie­niaæ siê miejscami: aktorgraj¹cy w teatrze mo¿e nastêpnego dnia kupo­waæ obraz od malarza, którypoprzedniego wieczoru ogl¹da³ go na scenie.Kontakty miêdzy twórc¹ a odbiorc¹poddane s¹ okreœlonym regu³om i od­bywaj¹ siê w obrêbie organizacji takich, jakteatr, filharmonia, galeria sztu­ki.Ponadto twórcy legitymuj¹ siê formalnymwykszta³ceniem, które upraw­nia do zajmowania siê dan¹ dzia³alnoœci¹ twórcz¹.Rozdzia³ III [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klimatyzatory.htw.pl