[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wiele jest pokrewieñstw pomiêdzy firmami produkuj¹cymi bramy IP.Jeœli pójœætylko jednym tropem, oka¿e siê, ¿e Motorola ma znacz¹ce udzia³y w NetSpeak,a obie te firmy prowadz¹ wspólne prace badawcze z Bay Networks, która w³aœniestaje siê czêœci¹ Nortela – w³aœciciela firmy Micom.Ale ka¿da z tych firm ipraktycznie wszyscy producenci central PBX oferuj¹ bramy VoIP.Tak naprawdê system bramy VoIP nie umo¿liwia darmowych po³¹czeñmiêdzymiastowych.Natomiast g³Ã³wnie reorganizuje koszty.Oszczêdnoœci zobni¿onych kosztów po³¹czeñ miêdzymiastowych musz¹ sfinansowaæ niezbêdneinwestycje lub koszty dzier¿awy sprzêtu bram IP – œrednio 500 USD za liniê pluskoszty instalacji i serwisu – z mo¿liwoœci¹ jednak du¿ych wahañ w zale¿noœci odskali wdro¿enia.Krótka historia VoIPPocz¹tki technologii VoIP, które w USA mia³y charakter hobby,a w Izraelu by³y rodzajem buntu, datuj¹ siê na po³owê lat 90.Grupa hobbystówkomputerowych – wielu spoœród nich by³o równie¿ amatorami krótkofalowcami –znalaz³a sposób na realizacjê po³¹czeñ g³osowych przy u¿yciu poœrednich us³ugdo przekazania adresów IP.W tym czasie pewni ludzie w Izraelu dostrzegli wVoIP mo¿liwoœæ ominiêcia bardzo wysokich w tym kraju op³at za rozmowyzamiejscowe.Tak powsta³a firma VocalTech, która cieszy siê obecnie powszechnymszacunkiem i jest partnerem AT&T.Oprogramowanie VocalTech stanowi obecnieczêœæ systemu Windows 98, a konkurencyjne produkty z dziedziny telefonii IP –na przyk³ad WebPhone – dostêpne s¹ do pobrania w serwisach takich jakwww.tucows.com.Nale¿y zwróciæ jednak uwagê, ¿e niektóre karty dŸwiêkowe nies¹w stanie sprostaæ obci¹¿eniom zwi¹zanym z przetwarzaniem g³osui mo¿na siê bardzo rozczarowaæ jakoœci¹ „g³osu po IP” ze swojego komputera.Rysunek 15.3.Brama VoIPBrama VoIPBramê VoIP pod³¹cza siê do zewnêtrznego ³¹cza centrali PBX.Aby skierowaærozmowê poprzez bramê, dzwoni¹cy musz¹ wybraæ okreœlon¹ cyfrê (najczêœciej 7).Brama digitalizuje strumieñ audio i wysy³a go do routera.W najlepszychwarunkach cyfrowy strumieñ audio przesy³any jest zarz¹dzanymi sieciami, któregwarantuj¹ minimalne opóŸnienie.W celu zestawienia po³¹czenia zdalna brama³¹czy siê z kompatybilnym urz¹dzeniem koñcowym.Bramy VoIP pracuj¹ w kilku nowych firmach telekomunikacyjnych, które oferuj¹publicznie us³ugi VoIP poprzez Internet, konkuruj¹c z tradycyjnymi operatoramimiêdzymiastowymi.W tym systemie wybiera siê odpowiedni numer z dowolnegonumeru telefonu (czasem poprzez karty telefoniczne), ³¹czy z publiczn¹ bram¹operatora i poprzez sieæ IP dociera do miejsca najbli¿szego lokalizacjidocelowej.Tam – czêsto ju¿ w innym kraju – po³¹czenie trafia z powrotem dokomutowanej sieci publicznej i jest ostatecznie zestawiane w normalny sposób.Ten rodzaj us³ug jest nie w smak tradycyjnym operatorom publicznym oraz rz¹domniektórych pañstw, poniewa¿ alternatywne us³ugi IP nie generuj¹ takichpodatków, jak po³¹czenia tradycyjne i nie maj¹ udzia³u w specjalnych dotacjach,na przyk³ad wspieraj¹cych dostêp szkó³ i bibliotek do Internetu.G³os na stronie WWWZwolennicy VoIP upatruj¹ nowe zastosowanie tej technologii w przegl¹darkach zobs³ug¹ g³osu.Z technicznego punktu widzenia to trochê wiêcej ni¿ postawieniebramy VoIP przed centrum obs³ugi telefonicznej, dodanie trochê kodu HTML iliczenie na to, ¿e u¿ytkownicy maj¹ wystarczaj¹co dobre karty dŸwiêkowe wswoich pecetach.Wizjonerzy pobudzaj¹ wyobraŸniê przyk³adem witryny WWW, wktórej klikniêcie produktu spowoduje natychmiastowe po³¹czenie z odpowiednimpracownikiem dzia³u sprzeda¿y lub serwisu.(Jeœli trudno po³¹czyæ siê zkimkolwiek pod bezp³atnym numerem 800, to jaka bêdzie ró¿nica w tymprzypadku?).Warto przypomnieæ sobie, ¿e podobne wizje roztaczano przy promocjimodemów z jednoczesn¹ obs³ug¹ po³¹czeñ telefonicznych i transmisji danych.Modemy te rozpleni³y siê i wyginê³y jak muszki owocowe.Podobne nadzieje¿ywiono w zwi¹zku z osobistymi systemami wideo, a nawet – z korporacyjnymiwideokonferencjami.Trudno wiêc byæ optymist¹.Mo¿e siê zdarzyæ, ¿e nak³ady zwi¹zane z rozbudow¹ sieci IP oka¿¹ siê zbêdne.Praktyczne testy pokazuj¹, ¿e jeden kana³ dla po³¹czenia telefonicznego zajmujeœrednio pasmo od 4 do 6 kb/s.Ostro¿nie licz¹c, tuzin jednoczesnych rozmówzajmie mniej ni¿ 100 kb/s.W wielu firmach jest doœæ niewykorzystanego pasma w³¹czach T1 (1,544 Mb/s), aby obs³u¿yæ tak du¿¹ liczbê rozmów.Minusem tego rozwi¹zania jest pewne pogorszenie jakoœci po³¹czeñ w stosunku donormalnych po³¹czeñ telefonicznych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]