[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tak, s³ysza³em o kilku rzadkich przypadkach, ¿e ludzie zapamiêtywalidu¿e liczby w u³amku sekundy.S³ysza³em nawet o facecie, który zapamiêtywa³du¿e liczby, wyœwietlane tylko przez chwilê na ekranie (chcia³bym to umieæ!).Ale ci ludzie nie wiedz¹ jak zapamiêtywaæ, oni po prostu to robi¹.Niestety s¹to wyj¹tki, które utwierdzaj¹ mnie tylko w moim przeœwiadczeniu.Jak poradzisz sobie z zapamiêtaniem liczby 522641637527? Oto, co doradza³ swoimuczniom ekspert od spraw pamiêci z ubieg³ego stulecia: najpierw rozbij têliczbê na "trójki", a wiêc 522 641 637 527, po czym, cytujê: "porównuj¹cpierwsz¹ i czwart¹ grupê widzisz od razu, ¿e czwarta jest wiêksza od pierwszejo piêæ, podobnie druga od trzeciej o cztery.Z kolei trzecia jest wiêksza odczwartej o 110, ale obie maj¹ na koñcu siódemkê.Czyli jeœli do grupy czwartejdodasz 110 otrzymasz grupê trzeci¹, dodajesz do tej 4, masz grupê drug¹; apierwsza, to grupa czwarta pomniejszona o 5".(Trochê to przypomina Szwejka,nieprawda¿?).Tê metodê, bez ¿adnych zmian, stosuje równie¿ wielu dzisiejszych nauczycieli.Kiedy zetkn¹³em siê z tym po raz pierwszy, pomyœla³em, ¿e trzeba mieæ niez³¹pamiêæ, aby zapamiêtaæ najpierw same zasady tego systemu! Poza tym, nawet jeœlizapamiêta³eœ w ten sposób jak¹œ liczbê, czy zatrzymasz j¹ w pamiêci na d³u¿ej?Nie zwi¹za³eœ jej przecie¿ z ¿adnym œmiesznym obrazem ani skojarzeniem.Natomiast wiem chyba, dlaczego nauczyciele mimo wszystko trzymaj¹ siê tejmetody.Otó¿ zmusza ona do skupienia uwagi na tym co chcesz zapamiêtaæ, a toju¿ po³owa sukcesu.Zale¿y Ci na zapamiêtaniu, uwa¿niej patrzysz, a wiêc musito przynieœæ jakiœ skutek.Jest to jednak strzelanie z armaty do wróbla.Wysi³ek jest niewspó³miernie du¿y do rezultatu.ZMP w przypadku zapamiêtywania du¿ych liczb (a w³aœnie tê metodê zastosujemy),to w³aœciwie znane Ci ju¿ po³¹czenie zak³adek z £MS.To tak¿e zmusza dokoncentracji, ale jest znacznie prostsze, a poza tym zadziwiaj¹co skuteczne iœmiesznie ³atwe, jeœli zna siê zak³adki dla liczb od 1 do 100.Najwy¿sza pora,aby siê ich nauczyæ, gdy¿ teraz dopiero oka¿e siê, jak s¹ przydatne.Wróæmy wiêc do ostatniej liczby.Najpierw rozbijmy j¹ na grupy dwucyfrowe: 52 26 41 63 75 27.Ka¿da z nich maoczywiœcie swoj¹ zak³adkê:52 26 41 63 75 27lina nadzieja rosa jama koala d¿onkaI teraz wystarczy jedynie po³¹czyæ skojarzeniami te szeœæ s³Ã³w! Lub inne, jeœlije sam wymyœli³eœ.WyobraŸ sobie np.ci¹g wydarzeñ: lina z wydêtym brzuszkiem(jest przy nadziei!) biegnie po rosie i wpada nagle do jamy, gdzie wita j¹ miœkoala, po czym razem wsiadaj¹ na chiñsk¹ d¿onkê.Powinieneœ wymyœliæ i zobaczyæte skojarzenia w ci¹gu 30 sekund.Przebiegnij je w myœli dwu- trzykrotnie, abyje dobrze zapamiêtaæ, a nastêpnie powtórz ca³¹ tê liczbê transponuj¹c terazzak³adki na poszczególne cyfry.Czy zauwa¿y³eœ, ¿e w tym systemie wymieniszrównie¿ wszystkie cyfry od ty³u?! Niewielka wprawa wystarczy, aby s³ownezak³adki kojarzyæ ze sob¹ ju¿ w trakcie czytania.A wiêc sam widzisz.Wystarczy³o skojarzyæ ze sob¹ 6 s³Ã³w, aby zapamiêtaæ12-cyfrow¹ liczbê, w dodatku na tak d³ugo, jak tylko zechcesz.Mo¿esz byæ zsiebie dumny.Mówiê tak dlatego, ¿e zgodnie z niektórymi testami inteligencji,œrednio uzdolniony cz³owiek zapamiêtuje 6-cio cyfrow¹ liczbê ponoæ od razu, awyraŸnie utalentowany liczbê 8 cyfrow¹.A Ty pamiêtasz liczbê 12-cyfrow¹, przyczym masz j¹ w g³owie praktycznie na zawsze.Nie pozwalaj, aby inni pomniejszali Twój sukces, ¿e to niby nie fair, bostosujesz jakiœ system, itp.Mówi¹ tak z zazdroœci, bo sami tego nie potrafi¹,czy z systemem, czy bez.Zawsze znajd¹ siê tacy, co krzykn¹: "To nienaturalne,taka metoda, zrób to przy pomocy w³asnej pamiêci, z g³owy!"" A dlaczego takametoda ma byæ nienaturalna? Na pewno czymœ bardziej naturalnym jest pamiêtaæni¿ zapominaæ, a przecie¿ ka¿da z moich metod to tylko pomoc dla tej w³aœniepamiêci naturalnej [1 lub d³ugotrwa³ej – przyp.t³um]
[ Pobierz całość w formacie PDF ]