[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kiedy juz ukonczy obrzed przeblagania (.), kaze przyprowadzic zywego kozla.Aaron polozy obie rece na glowie zywego kozla, wyzna nad nim wszystkie winySynow Izraela (.), ulozy je nad glowa kozla i kaze czlowiekowi na toprzeznaczonemu wypedzic go na pustynie.W ten sposob koziol zabierze wszystkieich winy do kraju jalowego"1.Nastepnie Aaron i powracajacy przewodnik mieli oczyscic w wodzie cialo iubrania.Nawet w codziennym zyciu spotykamy sie z zachowaniami przesadnymi, w swejistocie bardzo podobnymi do wyzej opisanych.Ujawniaja sie one w sytuacjachduzego zagrozenia (choroby, niebezpieczenstwo, egzaminy, wazne decyzje) wpostaci irracjonalnych zabezpieczen przed nieszczesciem.Wypowiedzi osob, ktorez racji swego zawodu narazaja sie czesto na stresy (sportowcy, aktorzy,gracze), potwierdzaja wystepowanie takich zachowan, a kazdy z nas moze samzadac sobie pytanie, czy postepuje podobnie.Chodzi o unikanie pewnych rzeczy(przechodzenie obok drabiny, strony ulicy lub kierunku ruchu, spotkaniepogrzebu) lub o bardziej szczegolne zachowania (gesty zaklinajace, umartwianiesie, pewne formuly), ktore moga miec forme dyskretna lub ostentacyjnaoscylujaca w kierunku magicznego lub neurotycznego rytualu.Takze w tymprzypadku jego granice nie sa jednoznaczne.W kazdym razie troska o pozyskanietajemnej sily, a nawet zmuszenie jej, zeby zadzialala na nasz korzysc, wywolujezachowania przesadne.III.Dary, modlitwy, ofiary.Pprzednio omowione rytualy, przynajmniej w zakresie religijnym, stanowia czestoetap przygotowawczy do innych zachowan, ktore moga pomoc nawiazac symbolicznawiez z boskoscia.Pojecie i praktyka ofiary naleza do zjawisk bardzo zlozonych i staly sieprzedmiotem wielu sporow, teorii oraz polemik.Ograniczymy sie tutaj doprzedstawienia roznych typow ofiary, przywolujac koncepcje kilku autorow (zob.rozdz.IV, paragraf VI).Ofiara jest (kolejno lub rownoczesnie) aktem poboznosci, uwielbienia,zespolenia, pokuty oraz pojednania.Istnieje we wszystkich kulturach.1.Ofiara skladana bogom, zmarlym lub swietym w wielu roznych postaciach.Moga ja stanowic pomniki, dary z pozywienia lub napojow (libacje), cenneprzedmioty, olejki, kwiaty, swiece.Czesto dyskutowano na temat mniej lubbardziej prymitywnego charakteru tych darow.Ofiary skladane zmarlym wiaza siez wierzeniami, ze egzystujac w tajemnym swiecie, moga oni miec podobne potrzebyjak zayjacy, a takze wplywac pozytywnie lub negatywnie na nasz los.Bogow zastrzeba sobie przede wszystkim zjednac1 skladajac im ofiary, ktorych symbolicznarola zostaje zachowana pomimo duchowego charakteru religii.Od swietych duchownizszych ranga oczekuje sie wstawiennictwa u Boga i sil nadprzyrodzonych.Ofiary dziekczynne (wota) spotyka sie jeszcze dosc czesto w kosciolach.2.Modlitwa towarzyszaca ofierze.Jest zbiorowym lub osobistym kontaktem z bostwem, polega na wezwaniuskierowanym bezposrednio do okreslonego boga lub posrednio do nieznanej,tajemnej mocy, zaswiatow czy oredownika, np.swietego czy Matki Boskiej (wkatolicyzmie) w celu otrzymania od nich wsparcia.Modlitwa moze byc spowodowana nieszczesciem dotykajacym nas lub bliskich, mozezawierac prosbe o zrealizowanie zyczenia lub wyrazac uwielbienie dla bostwa.Rytualy modlitewne maja najczesciej charakter zbiorowy, jak np.modlitwypogrzebowa lub blagalne w przypadku nieszczesc dotykajacych zbiorowosc (glod,wojna, rozne plagi).Forma wyrazu, bardzo zroznicowana, oscyluje pomiedzyzachowaniem ostentacyjnym, zawodzeniem i blagalnym unizeniem a dyskretnymwewnetrznym i uduchowionym przezyciem.Wedlug pieknej definicji mistykaGrzegorza z Nyssy modlitwa jest poufna wymiana miedzy dusza a Bogiem.Wspoleczenstwach laickich, pozbawionych wplywow chrzescijanstwa, modlitwa nieposiada oczywiscie nigdy wyraznie zrytualizowanego charakteru.Moze jednakpojawiac sie na niektorych ceremoniach w momentach skupienia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]