do ÂściÂągnięcia > pobieranie > ebook > pdf > download

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pojêcie wielkoœæzapotrzebowa-nia ma sens jedynie w odniesieniu do okreœlonej ceny.Podobne rozró¿nienienale¿ypoczyniæ w przypadku pojêæ poda¿ i iloœæ oferowana1.W jêzyku potocznym powiemy, ¿e kiedy popyt na bilety wstêpu na mecz pi³ki no¿-nej przewy¿sza ich poda¿, wtedy pewna liczba kibiców nie dostanie siê nastadion.nomiœci jednak powinni wyra¿aæ siê precyzyjniej.Powinni mianowicie stwierdziæ,ze przy ustalonych cenach biletów wielkoœæ zapotrzebowania przewy¿sza³a iloœæofe-rowan¹ (liczbê biletów).Wy¿szy poziom ceny biletów zredukowa³by wielkoœæ zapo-trzebowania, byæ mo¿e nawet do takich, przy których nie wszystkie miejsca natrybu-r^ch by³yby zajête.Zjawisko to wyst¹pi³oby, mimo ¿e nie zmieni³by siê popyt,rozu-miany jako zestawienie opisuj¹ce, ile osób chcia³oby wejœæ na mecz przy ró¿nychroziomach cen biletów.Wielkoœæ zapotrzebowania zmienia siê wiêc w wynikuzmianyceny.Funkcja popytu i funkcja poda¿y, przedstawiaj¹ce wielkoœæ zapotrzebowaniai iloœæ oferowan¹ przy ró¿nych cenach, powsta³y przy za³o¿eniu, ¿e pozosta³eczynni-ki okreœlaj¹ce popyt i poda¿ nie ulegaj¹ zmianie.W przypadku popytu na biletynanecz jednym z istotnych pozosta³ych czynników jest np.to, czy dany mecz jesttrans-mitowany przez telewizjê.Je¿eli mecz jest transmitowany, to zapotrzebowanie nabi-lety przy ka¿dym poziomie ceny bêdzie ni¿sze ni¿ wówczas, gdy transmisji siênieprzewiduje.Powróæmy ponownie do rynku czekolady, przedstawionego w tablicy 3.1.Przypozosta³ych czynnikach niezmienionych, im ni¿sza jest cena, tym wiêkszezapotrzebo-wanie.Przy pozosta³ych czynnikach niezmienionych, im wy¿sza jest cena, tymwiêk-sza iloœæ oferowana.Przyk³adem zmian innych czynników kszta³tuj¹cych popyt naczekoladê (poza jej cen¹) mo¿e byæ podjêta przez dentystów kampaniaostrzegaj¹caprzed wp³ywem spo¿ywania czekolady na rozwój próchnicy zêbów lub nag³y spadekdochodów gospodarstw domowych.Ka¿da z powy¿szych zmian zmniejszy³aby wiel-koœæ zapotrzebowania przy ka¿dym poziomie ceny.Spadek cen ziarna kakaowego lubjsprawnienia techniczne w procesie pakowania czekolady oznaczaj¹ z kolei zmiany-pozosta³ych czynników" okreœlaj¹cych poda¿ czekolady.Wp³ynê³yby one na wzrostpoda¿y czekolady, przejawiaj¹cy siê wzrostem iloœci oferowanej (liczbytabliczek)przy ró¿nych mo¿liwych cenach.Cena równowagiZa³Ã³¿my na moment, ¿e owe pozosta³e czynniki nie zmieniaj¹ siê.Pragniemyzestawiæzachowania nabywców i sprzedawców, aby zademonstrowaæ, jak w rzeczywistoœcidzia³a rynek czekolady.Przy niskiej cenie wielkoœæ zapotrzebowania przewy¿szailoœæoferowan¹, natomiast odwrotna sytuacja wystêpuje przy cenie wysokiej.Przypewnympoœrednim poziomie ceny, który okreœlamy mianem ceny równowagi, wielkoœæ zapo-trzebowania zrównuje siê z iloœci¹ oferowan¹.Cena równowagi jest to cena zrównuj¹ca wielkoœæ zapotrzebowania z iloœci¹WB oferowan¹.Z tablicy 3.1 wynika, ¿e dla czekolady cena równowagi wynosi 30 pensów.Przytej cenie 80 tabliczek to liczba, któr¹ nabywcy chc¹ kupiæ, a sprzedawcysprzedaæ.Te80 tabliczek nazwiemy iloœci¹ równowa¿¹c¹ rynek.Przy cenach poni¿ej 30 pensówwielkoœæ zapotrzebowania przewy¿sza iloœæ oferowan¹ i pewna liczba nabywców bê-dzie niezadowolona.Wyst¹pi brak towaru na rynku, czyli sytuacja, któr¹okreœlamyterminem nadwy¿ka popytu.Gdy ekonomiœci mówi¹ o nadwy¿ce popytu, pos³uguj¹ siêw istocie skrótem myœlowym opisuj¹cym sytuacjê, kiedy przy danej cenie wielkoœæzapotrzebowania przewy¿sza iloœæ oferowan¹.Odwrotnie jest w przypadku jakiejkolwiek ceny wy¿szej od 30 pensów.Iloœæofero-wana przewy¿sza wówczas wielkoœæ zapotrzebowania.U sprzedawców powstan¹ zapa-sy niesprzedanej czekolady.Na okreœlenie takiej sytuacji ekonomiœci stosuj¹skrótowytermin nadwy¿ka poda¿y.Rozumie siê przez to nadwy¿kê iloœci oferowanej przydanejcenie.Jedynie przy cenie 30 pensów, bêd¹cej cen¹ równowagi, wielkoœæzapotrzebowa-nia równa siê iloœci oferowanej.W stanie równowagi nie ma nadwy¿ki popytu aninad-wy¿ki poda¿y.Zarówno nabywcy, jak i sprzedawcy s¹ zadowoleni.Czy rynek automatycznie osi¹ga stan równowagi? Je¿eli tak, to jaki mechanizm dotego doprowadza? Za³Ã³¿my, ¿e cena czekolady kszta³tuje siê pocz¹tkowo napoziomie50 pensów, czyli wy¿szym ni¿ cena równowagi.Producenci pragn¹ przy tej ceniesprzedaæ 160 tabliczek, ale nikt nie chce kupowaæ ich po tej cenie.Wytwórcybêd¹zmuszeni obni¿yæ cenê do poziomu, który umo¿liwi zlikwidowanie powsta³ych zapa-sów.Obni¿enie ceny do 40 pensów daje dwojaki efekt: zapotrzebowanie naczekoladêwzrasta do 40 tabliczek, a liczba, któr¹ producenci s¹ sk³onni dostarczyæ,maleje do120.Oba efekty dzia³aj¹ w kierunku ograniczenia nadwy¿ki poda¿y.Obni¿aniecenybêdzie trwa³o tak d³ugo, a¿ zostanie osi¹gniêta cena równowagi na poziomie 30pen-sów, co umo¿liwi zlikwidowanie nadwy¿ki poda¿y.Przy tej cenie rynek osi¹gniestanrównowagi.Kiedy zaœ w punkcie wyjœcia cena jest ni¿sza od ceny równowagi, wtedy wyst¹piproces odwrotny do wy¿ej opisanego.Przy cenie 20 pensów zapotrzebowanie wynosi120 tabliczek, a iloœæ oferowana — tylko 40 tabliczek.Wytwórcy szybko pozbêd¹siêzapasów i podnios¹ ceny.Bodziec do podnoszenia ceny bêdzie wystêpowa³ a¿ doosi¹-gniêcia ceny równowagi, przy której zniknie nadwy¿ka popytu.Cena na rynku mo¿e w jakimœ momencie nie byæ cen¹ równowagi.Je¿eli ni¹ niejest.to wyst¹pi nadwy¿ka poda¿y albo popytu zale¿nie od tego, czy cena jestwy¿sza,czy ni¿sza od ceny równowagi.Opisane wczeœniej procesy dostarczaj¹ jednakbodŸ-ców do zmian ceny w kierunku poziomu równowagi.W tym sensie rynek jest samo-reguluj¹cym siê mechanizmem.Jednym z najistotniejszych zagadnieñ ekonomii jestjc.jak szybko nastêpuj¹ dostosowania cen, pozwalaj¹ce przywróciæ równowagê napo-szczególnych rynkach.3,3.Krzywe popytu i poda¿ytablicy 3.1 przedstawiono popyt i poda¿ na rynku czekolady.Na tej podstawiemo¿-Si okreœliæ cenê oraz wolumen transakcji w stanie równowagi.To samo mo¿natak¿e:edstawiæ graficznie, za pomoc¹ krzywych popytu i poda¿y2.Krzywa popytu obrazuje zale¿noœæ miêdzy cen¹ a wielkoœci¹ zapotrzebowania(iloœci¹) przy innych czynnikach niezmienionych.Na rysunku 3.1 na osi pionowej odk³adamy ceny za tabliczkê czekolady.Odpowia-d¹j¹ce im wielkoœci zapotrzebowania s¹ odk³adane na osi poziomej.Krzywapopytu,DD.jest wyznaczona przez punkty o wspó³rzêdnych odpowiadaj¹cych liczbomi pierwszych dwu kolumn tablicy 3.1.W tym przypadku jest ona lini¹ prost¹,choæ niezawsze tak jest.Ma ona ujemne nachylenie, co oznacza, ¿e wielkoœæzapotrzebowania* zrasta przy ni¿szych cenach.Krzywa poda¿y ukazuje zale¿noœæ miêdzy cen¹ a iloœci¹ oferowanego towaruprzy innych czynnikach niezmienionych.Rysunek 3.1 ukazuje równie¿ krzyw¹ poda¿y, SS, wykreœlon¹ na podstawie danychi (3) kolumny tablicy 3.1.Podobnie jak krzywa popytu jest ona lini¹ prost¹,cho-cia¿ nie musi tak byæ.Krzywa poda¿y ma nachylenie dodatnie, poniewa¿ dostawcydietnie zwiêksz¹ iloœci oferowane towaru przy wy¿szej cenie.Mo¿emy obecnie jeszcze raz przeanalizowaæ sytuacjê, w której wystêpuje nadwy¿-ti popytu lub nadwy¿ka poda¿y, a tak¿e sam stan równowagi.Cena jest odk³adananaxi pionowej, a iloœæ na osi poziomej.Stan równowagi rynku wskazuje punkt E.Zgod-ne z danymi wykazanymi w tablicy 3.1 równowaga wystêpuje przy cenie 30 pensów- Autorzy podrêcznika czêsto zak³adaj¹, ¿e analizowane zale¿noœci maj¹charakter liniowy.W zwi¹zku z tymxzcdstawiany na rysunkach obraz graficzny tych zale¿noœci przyjmuje postaælinii prostych [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klimatyzatory.htw.pl