do ÂściÂągnięcia > pobieranie > ebook > pdf > download

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeœli planujesz utworzyæ ambitny projekt intensywnie korzystaj¹cyz klawiatury, rozpocznij od przejrzenia poni¿szej listy potencjalnychproblemów:Klawisz Esc nie mo¿e s³u¿yæ jako skrót klawiszowy.Nie jest mo¿liwe wykrycie wciœniêcia kilku klawiszy naraz.Wyklucza tomo¿liwoœæ tworzenia klasycznych gier, w których obiekt porusza³by siê poprzek¹tnej po wciœniêciu dwóch klawiszy strza³ek naraz (na przyk³ad wciœniêciestrza³ki w górê i w prawo powodowa³oby ruch postaci do prawego górnegonaro¿nika, co we Flashu nie jest mo¿liwe).Nie jest równie¿ mo¿liwe stosowanierozbudowanych skrótów klawiszowych, takich jak na przyk³ad Ctrl+S.Funkcjonujejednak wykrywanie wciœniêcia wielkich liter.Jeœli film Flasha jest wyœwietlany w przegl¹darce, jego okno (lub ramka) musibyæ aktywne, by wciœniêcia klawiszy by³y kierowane do filmu.Aby „aktywowaæ”film, u¿ytkownik musi klikn¹æ dowolne miejsce zajmowanego przezeñ obszaru.Filmy korzystaj¹ce z klawiatury powinny wiêc zawieraæ odpowiedni¹ instrukcjêdla u¿ytkownika, informuj¹c¹ o potrzebie wstêpnego klikniêcia mysz¹.(((uwaga))) Aby mo¿liwe by³o funkcjonowanie klawiszy w filmie Flasha,u¿ytkownik musi klikn¹æ w dowolnym miejscu filmu przynajmniej jeden raz.Klawisze Enter, < (znak mniejszoœci) oraz > (znak wiêkszoœci) s¹ stosowane jakoskróty klawiszowe w œrodowisku testowym Flasha (otwieranym za pomoc¹ poleceniaTest Movie), dlatego powinieneœ w miarê mo¿liwoœci unikaæ stosowania ich jakoskrótów klawiszowych w swoich filmach.Jeœli jednak musisz stosowaæ teklawisze, testuj swój film bezpoœrednio w przegl¹darce.Flash rozró¿nia wciskanie wielkich i ma³ych liter.Na przyk³ad litery S i smog¹ uruchamiaæ dwie ró¿ne akcje w filmie.Nie jest dostêpny detektor zdarzeniakeyPress, który ignorowa³by wielkoœæ liter (i uruchamia³ tê sam¹ akcjê bezwzglêdu na to, czy zosta³a wciœniêta du¿a czy ma³a litera).Jeœli chceszuniezale¿niæ siê od wielkoœci liter, musisz utworzyæ identyczne wersjedetektorów i akcji dla wielkich i ma³ych liter.(((uwaga))) We Flashu 5 wprowadzono nowy obiekt Key, którego metody daj¹znacznie wiêksze mo¿liwoœci wykrywania wciœniêæ klawiszy, ni¿ detektoron(keyPress).Obiekt Key jest omówiony w instrukcji „Macromedia ActionScriptReference Guide” (dostarczanej wraz z Flashem) na stronach 279 – 288.Ujêcia kluczoweGdy ujêcie kluczowe zawiera skrypt, skrypt ten jest wykonywany w chwiliosi¹gniêcia tego ujêcia kluczowego (a dok³adnie w chwili wejœcia do niego).Dlatego wejœcie do ujêcia kluczowego traktujemy jako zdarzenie, uruchamiaj¹ceewentualny skrypt w nim.Zdarzenie to zachodzi za ka¿dym razem, gdy programwchodzi do ujêcia kluczowego, niezale¿nie od tego czy jest to wynikiemnaturalnej kolejnoœci odtwarzania ujêæ, czy te¿ wynikiem przejœcia z innegoujêcia filmu po wykonaniu akcji Go To.Mo¿esz na przyk³ad umieœciæ w ujêciukluczowym akcjê Stop, aby zatrzymaæ odtwarzanie filmu w chwili wejœcia do tegoujêcia kluczowego.Niektóre aplikacje multimedialne rozró¿niaj¹ dwa ró¿ne zdarzenia zwi¹zane zujêciami kluczowymi — jedno z nich polega na wejœciu do ujêcia kluczowego, zaœdrugie na wyjœciu, czyli opuszczeniu ujêcia kluczowego.We Flashu dostêpne jesttylko jeden rodzaj zdarzeñ zwi¹zanych z ujêciami kluczowymi — wejœcie do ujêciakluczowego.Dlatego w skryptach ujêæ nie jest konieczne umieszczanie ¿adnychdodatkowych detektorów zdarzeñ, by skrypty te zosta³y wykonane.Skrypt jestwykonywany w chwili wejœcia do ujêcia kluczowego, poniewa¿ wiadomo, ¿e w tejchwili zasz³o wymagane zdarzenie.Jak wspomnieliœmy wczeœniej, we Flashu 5wprowadzono nowy detektor onClipEvent, który wykrywa zdarzenia zwi¹zane zklipami filmowymi.Jedna z wersji tego detektora — onClipEvent(enterFrame) —równie¿ jest zwi¹zana z osi¹ganiem ujêæ listwy czasowej.Ten nowy detektoromówimy w rozdziale 19., „Sterowanie klipami filmowymi”.(((wskazówka))) Z³o¿one filmy mog¹ zawieraæ nawet setki akcji i skryptówumieszczonych w ujêciach kluczowych.Aby unikn¹æ konfliktów pomiêdzyposzczególnymi skryptami ujêæ, jest wysoce wskazane, aby utworzyæ oddzieln¹warstwê przeznaczon¹ wy³¹cznie na skrypty ujêæ.Nadaj takiej warstwie znacz¹c¹nazwê, tak¹ jak actions (lub skrypty) i umieœæ j¹ na szczycie stosu warstw, abyu³atwiæ sobie dostêp do niej.Pamiêtaj, by nie umieszczaæ na niej ¿adnychelementów graficznych, klonów symboli ani tekstu.Podobnie mo¿esz utworzyæoddzieln¹ warstwê, której jedynym zadaniem bêdzie przechowywanie etykiet ujêæ.PodsumowanieFlash posiada interaktywny jêzyk programowania ActionScript.Jest to zestawakcji, które umo¿liwiaj¹ komunikowanie siê elementów filmu Flasha (listewczasowych, symboli, dŸwiêków i innych elementów) pomiêdzy sob¹ oraz zzewnêtrznymi skryptami i stronami internetowymi.Interaktywnoœæ Flasha bazuje na prostej strukturze — detektor zdarzeniaoczekuje na wyst¹pienie okreœlonego zdarzenia (takiego osi¹gniêcie okreœlonegoujêcia w filmie lub wykonanie okreœlonej czynnoœci przez u¿ytkownika) i gdywykryje to zdarzenie, uruchamia zwi¹zane z nim akcje (steruj¹ce odtwarzaniemfilmu, zachowaniem jego elementów, modyfikuj¹ce ich w³aœciwoœci, wczytuj¹cepliki lub uruchamiaj¹ce zewnêtrzne skrypty).Edytor skryptów udostêpnia dwa tryby pracy — Normal Mode i Expert Mode.Wtrybie Normal Mode Flash wydatnie pomaga programiœcie w tworzeniu skryptu,umo¿liwiaj¹c wybór akcji z przybornika i ustawianie parametrów za pomoc¹rozwijanych listy; ponadto automatycznie uzupe³nia skrypty o elementy takie jakdetektory zdarzeñ.W trybie Expert Mode doœwiadczony programista posiadawiêksz¹ swobodê ruchu — mo¿e rêcznie wpisywaæ i edytowaæ elementy skryptu, atak¿e kopiowaæ i przenosiæ jego fragmenty z zewnêtrznych edytorów.Kategoria akcji Basic Actions jest przewidziana g³Ã³wnie dla pocz¹tkuj¹cychtwórców skryptów.Zawiera ona podstawowe akcje, niezbêdne do sterowaniaodtwarzaniem filmu, nawigowania pomiêdzy jego scenami i ujêciami kluczowymi, atak¿e do sterowania œcie¿kami dŸwiêkowymi i otwierania zewnêtrznych materia³Ã³wudostêpnianych w Internecie, takich jak strony HTML czy zasoby ftp.Akcje s¹ uruchamiane za pomoc¹ detektorów zdarzeñ.We Flashu wyró¿niamy takiezdarzenia jak wejœcie do ujêcia kluczowego, klikniêcie przycisku, umieszczenienad nim kursora myszy czy wciœniêcie klawisza na klawiaturze.Bardziejzaawansowane zdarzenia i ich detektory omówimy w nastêpnych rozdzia³ach [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klimatyzatory.htw.pl