[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.[Jogasutra]avidya ksetram uttaresam prasuptatanuvicchinnodaranamII.4.NIEWIEDZA GLEB DLA POZOSTAYCH: UPIONYCH, OSABIONYCH, WYCZONYCH,CZYNNYCH[F.r.:] Niewiedza (avidya) jest gleb dla pozostaych [uciliwoci], czy toupionych (prasupta), czy osabionych (bezsilnych, tanu), wyczonych(vicchinna), czy te czynnych (aktualnie zjawionych, udara).[Jogabhaszja]II.4.Sporód tych [piciu uciliwoci] niewiedza (avidya) jest gleb(ksetra), czyli podstaw (bhumi), dla rozwoju pozostaych wiadomoci"jestem" (asmita) itd., które maj czworak odmian: s upione (prasupta),osabione (bezsilne, tanu), wyczone (vicchinna), lub czynne (udara).Wród tych [odmian] co to jest upienie (prasupti)? Jest to pozostawanie wstanie zalka (bija) [uciliwoci] tkwicych w 'dyspozycyjnej sferzewiadomoci (cetas) tylko jako moc (akti).Przejcie z tego [stanu w stan]przebudzenia (prabodha) polega na zjawieniu si w 'podporze wiadomociowej(alambana).U 'wykonujcego wielkie rozpoznanie (prasamkhyanavant) jeli nawetwystpi podpora wiadomociowa z nie przepalonym zalkiem uciliwoci, to'nie odradza si (nie wystpi ponownie) dana [uciliwo], bo jake moekiekowa zalek przepalony.Z tego powodu szczliwca (kuala), który mauciliwoci zredukowane do minimum (ksina-) nazywa si majcym ostatnie ciao(caramadeha)1[12 ]2.U tego samego, a nie u kogo innego, pozostaje ów pity stanuciliwoci (klesa) w postaci przepalonych zalków.Wtedy gdy moc (samarthya)zalków (bija) istniejcych uciliwoci (klesa) jest przepalona, to chociazjawi si 'przedmiot wiadomociowy (visaya), nie nastpuje ich przebudzenie(prabodha) i dlatego si mówi o [stanie] upienia (prasupti) i niekiekowaniuprzepalonych zalków.O stanie osabienia (tanutva) mówi si wtedy, gdy uciliwoci pokonane przezkontemplowanie (wytwarzanie, pielgnowanie, bhavana) przeciwiestwa(pratipaksa)1[13 ]3 stay si sabe (nike, bezsilne, tanu).Wyczone za s to takie [uciliwoci], które bdc raz po raz nawzajem przezsiebie wyczane (wykluczane) coraz to znów si pojawiaj.Jake [si todzieje]? [Na tej samej zasadzie jak np.] w czasie [wystpowania uczucia]mioci (raga) nie dowiadcza si [uczucia] gniewu (krodha).Przecie gniew sinie pojawia w czasie [przeywania uczucia] mioci.Bównie gdy si przeywa[uczucie] mioci w stosunku do czego, to nie wystpuje [ono] w stosunku doinnego przedmiotu wiadomociowego (visaya).Nie jest [prawd], e gdy Czajtrapaa mioci do jednej kobiety, to jest pozbawiony mioci do innych kobiet,ale po prostu gdy mio jako aktualne zjawisko wiadomociowe (vriti)wystpia do tego a tego [przedmiotu], to nie moe wystpi równoczenie jakozjawisko zwrócone do innego [przedmiotu].Ta [uciliwo] jest bowiem wtedyaktualnie upiona, osabiona i wyczona.Czynna (udara) [uciliwo] jest to aktualne zjawisko wiadomociowe (vrtti),które wystpio w stosunku do 'przedmiotu wiadomociowego (visaya).aden z tych [czterech rodzajów] nie wykracza poza zakres uciliwoci.Jaka to jest uciliwo, skoro jest wyczona, upiona, osabiona, wreszcie[tylko jeden jej rodzaj] jest czynny? Odpowiada si na to: Tak, to prawda,jednake czy nie jest [to tylko] zrónicowanie tych [czynnych] na wyczoneitd.? Tak jak [uciliwo], przestaje by zjawiskiem wiadomociowym przezpielgnowanie przeciwiestwa, tak te zjawia si na 'zasadzie fenomenalizowaniasi pod wpywem warunku fenomenalizacji (svavyanjakanjana).Wszystkie teuciliwoci s odmianami (bheda) niewiedzy (avidya).Dlaczego? 'Dlatego ewe wszystkich przepywa niewiedza (bo wszystkie zasila prd niewiedzy).Jelido rzeczywistoci przybliy si niewiedza, to ta sama jest przeniknitaniewiedz; uciliwoci s dowiadczane w czasie wystpowania bdnej(wypaczonej, viparyasa-) pratjaji, a znikaj w lad za zanikajc niewiedz.II.5.W tej [sutrze] mówi si o waciwej naturze niewiedzy:[Jogasutra]anityaucidukhanatmasu nityaucisukhatmakhyatir avidyaII.5.WIDZENIE W NIETRWAYM, NIECZYSTYM, NIEWYGODNYM, BEZJANIOWYM TRWAEGO,CZYSTEGO, POMYLNEGO, JANI NIEWIEDZ[F.r.:] Widzenie (rozpoznawanie, khyati) w nietrwaym (anitya) trwaego(nitya)1[14 ]4, w nieczystym (auci) czystego (suci), w niewygodzie (duhkha) pomylnoci (sukha), w bezjanio-wym (anatman) jani (atman) stanowiniewiedz (avidya)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]