do ÂściÂągnięcia > pobieranie > ebook > pdf > download

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ateñczycy tak bardzo cenili Zenona, ¿e wrêczylimu klucze do bram miasta i uczcili go z³otym wieñcemoraz spi¿owym pos¹giem.To samo uczynili jegowspó³obywatele, uwa¿aj¹c, ¿e ozdob¹ jest dla nichpos¹g takiego mê¿a1.Wreszcie tak¿e mieszkaj¹cyw Sydonie mê¿owie z Kition uczcili go w ten samsposób.Powa¿a³ go bardzo tak¿e [król] Antigonos[Gonatas], s³ucha³ jego wyk³adów i prosi³ wielokrotnie,aby do niego przyjecha³.Zenon odmówi³, ale pos³a³jednego ze swych znakomitych uczniów, Perseusza,który by³ synem Demetriosa, pochodzi³ z Kitioni mia³ czterdzieœci lat podczas sto trzydziestej Olim-piady [260—257], gdy Zenon by³ ju¿ starcem.ListAntigonosa — który przytacza Apollonios z Tyruw piœmie O Zenonie — brzmia³ tak:„Król Antigonos przesy³a filozofowi Zenonowi po-zdrowienia.S¹dzê, ¿e fortun¹ i s³aw¹ górujê nad tob¹,nie dorównujê ci jednak rozumem i wykszta³ceniem,jak równie¿ doskona³¹ szczêœliwoœci¹, któr¹ ty zdoby³eœ,a której ja jeszcze nie osi¹gn¹³em.Dlatego postanowi³emprosiæ, abyœ do mnie przyjecha³, i jestem przekonany,¿e nie odmówisz mej proœbie.Postaraj siê do mnieprzyjechaæ i byæ razem ze mn¹, zwa¿ywszy, ¿e nie dla1 Por.Pliniusz, Naturalis historia 24, 92.mnie jednego, ale dla wszystkich Macedoñczykówstaniesz siê wychowawc¹.Je¿eli bowiem wychowaszw³adcê Macedonii i skierujesz go ku cnocie, to, rzeczjasna, jego poddanych tak¿e ku mêstwu poprowa-dzisz.Jaki bowiem jest w³adca, tacy w wiêkszoœciwypadków s¹ oczywiœcie i jego poddani".Na to odpowiedzia³ mu Zenon:„Zenon przesy³a królowi Antigonosowi pozdrowienia.Pochwalam twój zapa³ do nauki, jeœli siê opiera naprawdziwym, d¹¿¹cym do dobra, a nie wulgarnymi do zepsucia obyczajów zmierzaj¹cym wychowaniu.Jeœli ktoœ têskni za filozofi¹, gardz¹c ogólnie wielbion¹rozkosz¹, która os³abia dusze niektórych m³odychludzi, to jest oczywiste, ¿e nie tylko z natury sk³aniasiê ku szlachetnoœci, ale i z w³asnego wyboru.Naturaszlachetna bowiem, wzbogacona odpowiednim æwi-czeniem pod kierunkiem dobrego nauczyciela, beztrudu osi¹gnie cnotê.Mnie jednak przeszkadza os³abionestaroœci¹ cia³o, bo mam lat osiemdziesi¹t.Dlatego niemogê sam przybyæ do ciebie i posy³am ci kilku moich ucz-niów, którzy nie ustêpuj¹ mi zaletami ducha, przewy¿-szaj¹ mnie natomiast si³ami cia³a.Obcuj¹c z nimi nic nieutracisz z tego, co prowadzi do doskona³ej szczêœliwoœci".Wys³a³ wiêc Zenon Perseusza i Filonidesa z Teb.O nich obu jako o zaufanych Antigonosa wspominaEpikur pisz¹c do swego brata Aristobulosa.uwa¿am za w³aœciwe powtórzyæ tu uchwa³ê podjêt¹przez Ateñczyków, dotycz¹c¹ Zenona, która tak brzmi:"Za archonta Arrenidesa [260—259 p.n.e.] podczaspi¹tej prytaneil fyli Akamantis, w ostatniej dekadzie mie-1Prytaneja — w Atenach okres sprawowania czynnoœci przez 1/10czêœæ roku przez 1/10 czêœæ rady, tj.przez 50 radnych z tej samej fyli(öõëÞ jednostka terytorialna i administracyjna).si¹ca Maimakteriona 1 w dwudziestym trzecim dniuprytanei, na posiedzeniu plenarnym jeden z prze-wodnicz¹cych, Hippon, syn Kratistotelesa z gminyKsypete, i jego wspó³przewodnicz¹cy poddali podg³osowanie wniosek, a przedstawi³ go Trazon, synTrazona z Anakai:„Zenon, syn Mnazeasa z Kition, spêdzi³ w naszymmieœcie wiele lat jako filozof i nie tylko sam okaza³ siêdzielny we wszelkich sprawach, ale nak³ania³ tak¿em³odych ludzi, którzy siê do jego szko³y zg³osili, dodzielnoœci i obyczajnoœci i da³ im najlepsze wychowanie.A za wzór mog³o im s³u¿yæ jego w³asne ¿ycie, zgodneca³kowicie z jego nauk¹.Bior¹c to pod uwagê, przypomyœlnych znakach, lud ateñski postanawia uczciæZenona syna Mnezeasa i zgodnie z prawem uwieñczyæz³otym wieñcem w uznaniu jego cnót i na koszt pañstwawznieœæ mu grobowiec na Kerameiku.Dla wykonaniawieñca i wybudowania grobowca lud wybra³ piêciuAteñczyków, którzy bêd¹ mieli o to staranie.Zarz¹dma umieœciæ równie¿ tê uchwa³ê na s³upach kamiennych,przy czym pozwolono postawiæ jeden w Akademii,a drugi w Liceum.Koszt tych dwóch s³upów poniesiezarz¹d, aby wszyscy wiedzieli, ¿e lud ateñski czciludzi dobrych i za ¿ycia, i po œmierci.Trazon z Anakai,Filokles z Pireusu, Faidros z Anaflystos, Medonz Acharn, Smikytos2 z Sypalettos i Dion z Paianiizostali wybrani dla zrobienia wieñca i wzniesieniagrobowca".Tak brzmia³a uchwa³a w tej sprawie.Antigonos z Karystos podaje, ¿e Zenon nie wypiera³1 Tj.w grudniu (miesi¹c ten obejmowa³ czêœæ listopada i grudnia)·2 Ms.Mikytos.Corr.Long.siê swego pochodzenia fenickiego, i na potwierdzenietego opowiada, ¿e gdy imiê jego jako jednego z tych,którzy przyczynili siê do odbudowy ³aŸni, wypisanona kolumnie „Zenon filozof", za¿¹da³, aby dodano:„z Kition".Zrobi³ sobie wg³êbienie w swojej butelcena oliwê i nosi³ tam drobne pieni¹dze, a¿eby mócpokrywaæ codzienne potrzeby swego nauczyciela Kra-tesa.Mówi¹, ¿e mia³ ponad 1000 talentów, gdy przyby³do Grecji, i ¿e wypo¿ycza³ pieni¹dze pod zastawokrêtowy 1.¯ywi³ siê odrobin¹ chleba i miodu orazma³¹ iloœci¹ wonnego wina.Ch³opców do pos³ugiu¿ywa³ rzadko, a raz czy dwa razy przyj¹³ dziewczêta,aby siê nie wydawa³o, ¿e jest wrogiem kobiet.Mieszka³w jednym domu z Perseuszem; gdy mu ten ostatniprzyprowadzi³ raz m³od¹ fletnistkê, niezw³ocznie jemusamemu j¹ powierzy³.By³, jak mówi¹, mi³y w towa-rzystwie [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • klimatyzatory.htw.pl