[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tak to oddanie siê ipos³uszeñstwo Nauczycielowi mo¿e prowadziæ ku wyzwoleniu, podobnie jak w sposóbodmienny czyni to wiedza.Stosuj¹c te zasady na ka¿dym kroku i w ka¿dym kierunku, widzi siê corazlepiej, jak bardzo cz³owiek jest upoœledzony przez sw¹ niewiedzê i jak wielk¹rolê gra wiedza w ewolucji ludzkoœci.Ludzie id¹ z pr¹dem ku ³atwiŸnie, bo niewiedz¹; s¹ bezradni, poniewa¿ s¹ œlepi; cz³owiek, który pragnie pozostawiæleniwy t³um poza sob¹, ,,tak jak koñ wyœcigowy zostawia w tyle koniadoro¿karskiego”, potrzebuje zarówno m¹droœci jak i mi³oœci, wiedzy jak isamooddania.Nie ma on potrzeby œcierania powoli ogniw ³añcucha, ukutych wdalekiej przesz³oœci; mo¿e je przepi³owaæ szybko i wyzwoliæ siê z nichca³kowicie tak, jak gdyby by³y prze¿arte zupe³nie przez rdzê.Wygasanie karmyKarma ka¿e nam siê rodziæ wci¹¿ na nowo, ona przywi¹zuje nas do ko³a narodzini œmierci.Dobra karma zatrzymuje nas równie nieustêpliwie, jak i z³a, a³añcuch ukuty z naszych cnót trzyma równie mocno i twardo jak ukuty z naszychb³êdów.Jak¿e wiêc po³o¿yæ kres przed³u¿aniu siê tego ³añcucha, jeœli cz³owiekdopóki ¿yje musi myœleæ i czuæ, a myœli i uczucia wci¹¿ rodz¹ now¹ karmê?Odpowiedzi¹ na to pytanie jest wielka nauka Bhagawadgity dana ksiêciuwojownikowi.Nie jest to nauka dana pustelnikowi lub uczniowi, leczwojownikowi walcz¹cemu o zwyciêstwo, ksiêciu pogr¹¿onemu w obowi¹zkach swegostanu.Nie w dzia³aniu lecz w po¿¹daniu, nie w dzia³aniu lecz w przywi¹zaniu do jegoowoców tkwi tworz¹ca wiêzy si³a dzia³ania.Dzia³a siê pod wp³ywem pragnieniaradoœci z powodu jego owoców, postêpuje siê wed³ug pewnego trybu ¿ycia pragn¹cjego skutków; gdy dusza oczekuje, Natura musi jej daæ odpowiedŸ; gdy duszadaje rozkaz, Natura musi go spe³niæ.Ka¿da przyczyna ma swój skutek, ka¿dedzia³anie ma swój owoc, a pragnienie jest sznurem, który wi¹¿e ze sob¹przyczynê i skutek, nici¹, która biegnie pomiêdzy nimi.Gdyby mo¿na by³oprzepaliæ tê niæ, zwi¹zek zosta³by zerwany; gdy pêkn¹ wszystkie wiêzy serca,Dusza bêdzie wolna.Wtedy karma nie bêdzie mog³a zatrzymaæ jej d³u¿ej, niebêdzie mog³a wiêziæ jej dalej; ko³o przyczyny i skutku bêdzie siê toczyædalej.Dusza jednak osi¹gnê³a ju¿ ¿ycie wyzwolone.Wolny od przywi¹zañ, czyñ zawsze co jest powinnoœci¹, kto bowiem dzia³a bezprzywi¹zania osi¹ga zaprawdê to, co jest najwy¿sze [20 Bhagawadgita, III.19.].Aby pe³niæ tê karmajogê – jogê czynu, tak siê j¹ zwie – winien cz³owiekspe³niaæ ka¿dy czyn tylko jako powinnoœæ, dzia³aj¹c zawsze w harmonii z Prawem.Staraj¹c siê dostosowaæ do Prawa na ka¿dym planie bytu, na którym jest zajêty– winien d¹¿yæ ku temu, aby siê staæ si³¹ wspó³dzia³aj¹c¹ z Bosk¹ Wol¹ ewolucjii staraæ siê o doskona³e pos³uszeñstwo w ka¿dym okresie swego dzia³ania.Wtedyka¿dy jego czyn zyska cechê ofiary, bêdzie bowiem ofiarowany dzie³u toczeniasiê Ko³a Prawa, a nie osi¹ganiu owoców, które czyn mo¿e przynieœæ; czyn bêdziespe³niony jako powinnoœæ, a jego owoc bêdzie oddany radoœnie dla wspomaganiadrugich.Cz³owiek nie bêdzie zajmowa³ owocami czynu, gdy¿ nale¿¹ one do Prawai Prawu pozostawi ich podzia³.Tote¿ czytamy:Czyje dzia³ania s¹ wolne od piêtna po¿¹dañ, czyje czyny s¹ przepalone ogniemm¹droœci, tego Rozumni Duchem zw¹ Mêdrcem.Kto pozby³ siê wszelkiego przywi¹zania do owoców czynu i zawsze zadowolony wnikim nie szuka oparcia, choæby te¿ dzia³a³, w³aœciwie nie dzia³a.Kto wolny od pragnieñ nadzoruje JaŸni¹ swe myœli, a wyzbyty z wszelkiegoprzywi¹zania dzia³a samym tylko cia³em, ten nie pope³nia grzechu.Zadowolony z wszystkiego co otrzymuje, niezale¿ny od par przeciwieñstw, wolnyod zazdroœci i pe³en równowagi w powodzeniu i niepowodzeniu, chocia¿by dzia³a³,nie wi¹¿e siê wcale.Gdy bowiem przywi¹zanie zamar³o, gdy siê przebywa w harmonii, gdy myœliskierowane s¹ ci¹gle ku m¹droœci, a ka¿dy czyn jest ofiar¹, wszelkie dzia³anierozp³ywa siê zupe³nie [21 Bhagawadgita, IV.19-23.].Cia³o i umys³ uczestnicz¹ w dzia³aniu w ca³ej swej pe³ni; cia³o dokonujewszelkiego cielesnego czynu, a umys³ mentalnego; JaŸñ natomiast pozostajepogodna, niezm¹cona, nie u¿yczaj¹c nic ze swej wieczystej esencji nawykuwanie ³añcuchów czasu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]