[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeœli na ka¿dej stronie sposób postêpowania ztymi elementami uwidacznia brak spójnoœci, witryna straci swoj¹ wyrazistoœæ iu¿ytkownik nie bêdzie w stanie odczytaæ wiadomoœæ na stronie zawartej.Coœ takprostego jak umieszczenie ³¹czy nawigacyjnych w tym samym miejscu na ka¿dejstronie, na przyk³ad, oznacza, ¿e u¿ytkownik zawsze bêdzie wiedzia³, gdzienale¿y ich szukaæ.Jeœli narzêdzia do nawigacji umieszczone s¹ w ró¿nychmiejscach w zale¿noœci od strony, u¿ytkownik bêdzie musia³ ich szukaæ za ka¿dymrazem, gdy chce przejœæ do nastêpnej strony.Podobnie, zmiana rozmieszczenianag³Ã³wka lub logo na stronach utrudni odszukanie tych elementów, podczas gdyzastosowanie jednego koloru t³a na jednej stronie i innego na nastêpnej mo¿espowodowaæ, ¿e u¿ytkownik pomyœli, ¿e opuœci³ ju¿ zwiedzan¹ przez niego witrynêi przeszed³ do nastêpnej.Spójnoœæ sygnalizuje profesjonalizm i odpowiedzialnoœæ.Daje poczucie jednoœcipomiêdzy ró¿nymi czêœciami projektu i ³¹czy je, dziêki czemu u¿ytkownik zauwa¿apowi¹zania pomiêdzy nimi.Niespójnoœæ wywiera na u¿ytkowniku dok³adnie odwrotnewra¿enie.W najgorszym przypadku oznacza zmianê wiadomoœci, publicznoœcidocelowej i u¿ytecznoœci witryny po ka¿dym wybraniu nowej sekcji.Profil graficznyAby zapewniæ spójnoœæ projektów i u³atwiæ sobie pracê mo¿esz wykonaæ profilgraficzny, czyli podrêcznik projektowania, lub ksi¹¿kê z regu³ami, dla ka¿degoprojektu.W trakcie procesu przygotowawczego zdobêdziesz wiele informacji ocharakterze, wygl¹dzie twojego projektu i zawartej w nim wiadomoœci.Wiedza tapowinna byæ uporz¹dkowana w taki sposób, abyœ ty i twój klient mogli korzystaæz niej w dalszej czêœci procesu, a tak¿e w przysz³oœci.Jeœli nawykniesz doprzygotowywania profilu graficznego na pocz¹tku ka¿dego procesu projektowania,w trakcie pracy bêdziesz móg³ do niego dodawaæ elementy i uwagi.Profil graficzny zawiera pisemn¹ i wizualn¹ informacjê o graficznych regu³ach ielementach zastosowanych w danym projekcie.Dokument powinien byæ utworzony wtaki sposób, aby inne osoby w³¹cznie z tob¹ mog³y go zrozumieæ.Powinien onzawieraæ nastêpuj¹ce pozycje:KoloryKompletna lista zastosowanych kolorów, w³¹cznie z próbkami kolorów, a tak¿ewartoœciami sk³adowych kolorów RGB i Hex.Notuj sposób zastosowania kolorów, naprzyk³ad: „t³o”, „ramy”, „cieñ”, „ozdoby”, i tak dalej.CzcionkiLista wszystkich zastosowanych czcionek, w³¹cznie z nazw¹, nazw¹ pliku iplatform¹, próbk¹ czcionki i informacj¹ o rozmiarze, odstêpach, kerningu iodleg³oœciach pomiêdzy wierszami.Do³¹cz równie¿ uwagi odnoœnie zastosowania,na przyk³ad: „nag³Ã³wek”, „podnag³Ã³wek”, „zwyk³y”, i tak dalej.LogoWszystkie zastosowane loga powinieneœ zamieœciæ w dokumencie w ich koñcowejformie.Zamieœæ uwagi o zastosowaniu logo, a tak¿e o kolorach u¿ytych w logo.Podaj równie¿ nazwy plików zastosowanych logo i zachowaj oryginalny plik.StyleZapisz specjalne zastosowania stylów, czy specjalnie podejœcie do wygl¹duprojektu.Do³¹cz konkluzje odnoœnie docelowej publicznoœci, opisz specjalneformaty obrazków i kompozycjê, czy wskazówki o uk³adzie zastosowane wprojekcie.WymiaryUmieœæ wszystkie istne wymiary uk³adu czy kompozycji, podobnie jak rozmiarfilmów, obrazków, szerokoœæ marginesów i inne istotne miary.RozmieszczenieObszary zablokowane w uk³adzie strony równie¿ powinny stanowiæ czêœæ profilu.Przyk³adem mog¹ byæ specyficzne marginesy do umieszczenia logo.Zastosuj szkicekompozycyjne do zdefiniowania obszarów zablokowanych.Za i przeciwDodaj przyk³ady wyjaœniaj¹ce, co nale¿y robiæ, a czego nie nale¿y.Upewnij siê,¿e „w³aœciwe” rozwi¹zania s¹ wyraŸnie oddzielone od „niew³aœciwych”.Profil graficzny warto wykonaæ we Flashu lub w formacie HTML, gdy¿ dziêki temubêdziesz mia³ zachowane wskazówki w formacie, którego zastosujesz w projekcie,a poza tym bêdziesz móg³ umieœciæ je w Internecie dla klienta lub kolegów.Ulepszanie projektówAby przejœæ od przeciêtnego projektanta do dobrego projektanta, musisz d¹¿yæ dopolepszania projektów.W tym celu warto szukaæ twórczego rozwoju i nowychwyzwañ.Inspiracja i potrzeba parcia naprzód s¹ elementami, uwydatniaj¹cymiró¿nicê.Prost¹ metod¹ do ulepszania projektów jest metoda drastyczna.Metoda drastycznaKomputery wykazuj¹ tendencjê do wyk³adania siê, co pewien czas, a gdy tak siêdzieje ich u¿ytkownicy czêsto trac¹ znaczna czêœæ ich pracy i s¹ zmuszeni doodtworzenia jej.Jeœli goni ciê termin, sytuacja taka mo¿e byæ wielceirytuj¹ca, lecz mo¿e równie¿ przynieœæ korzyœci twojemu procesowi twórczemu:czasami, gdy jesteœ zmuszony do odtworzenia projektu od samego pocz¹tku wbardzo krótkim przedziale czasu jest prawie pewne, ¿e nowy projekt bêdzielepszy od utraconego.Poprzez szybka pracê nad danym zagadnieniem, z którymjesteœ ju¿ zaznajomiony, twoja nieœwiadoma czêœæ przejmie wiêksz¹ czêœæprocesu.Wykonywana przez ciebie praca stanie siê wówczas jakby „prac¹podrzêdn¹”, w której nie zastanawiasz siê zbytnio, co robisz.Œwiadoma, czylilogiczna czêœæ twojego mózgu bêdzie zajêta przejmowaniem siê bliskoœci¹ostatecznego terminu, frustracj¹ spowodowan¹ utrat¹ dnia pracy i wyzywaniem naadministratora za to, co siê sta³o.Twórcza czêœæ twojego mózgu, wspomaganazastrzykiem adrenaliny, bêdzie mia³a woln¹ rêkê do wykonania ca³ej roboty wspokoju.To naprawdê wspania³e uczucie — naturalny odlot.Zawsze powinieneœ byæ gotowy na usuniecie twojej najlepszej pracy i rozpoczêcieod pocz¹tku.Trudno to zaakceptowaæ i na pewno sytuacja taka mo¿e byæ bardzofrustruj¹ca, lecz niemniej jednak, ka¿dy projektant powinien nauczyæ siê, jaknale¿y post¹piæ w takiej sytuacji.Wyrzucenie pracy nie oznacza usuniecie jejna sta³e, lecz po prostu od³o¿enie jej na bok i rozpoczêcie od pocz¹tku.Gdy stosujesz t¹ metod¹, pamiêtaj o zapisywaniu wykonanej pracy.Zachowaniewszystkich wykonanych przez ciebie projektów jest naprawdê dobrym pomys³em.Poka¿dorazowym ukoñczeniu projektu czy wykonaniu kilku szkiców oznacza je dat¹ inazw¹ projektu i zbieraj wszystko — bazgro³y, szkice, uk³ady i tak dalej, wkatalogu pracy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]